Štátnych lesov TANAPu z Veľkej Studenej doliny od Zbojníckej chaty trosky havarovaného vrtuľníka zo 7. mája 1969. Vrtuľník previezol takmer 3-tonové kovové zvyšky na Hrebienok, odkiaľ poputujú do kovošrotu.
Na vhodné podmienky a uvoľnenie vrtuľníka ATE sa čakalo takmer týždeň. "Vrtuľník, ktorý dnes znášal trosky, zvážal predtým drevo na Orave, potom sa musel podrobiť revízii, neskôr nás brzdilo zlé počasie. Keď sme sa dnes ráno stretli na letisku, opäť to nevyzeralo priaznivo, podľa meteorológov mal fúkať silný vietor, tak sme zavolali chatárovi zo Zbojníckej chaty Edovi Záhorovi, aké je hore počasie. Hlásil nám úplné bezvetrie, preto sa pilot Andrej Kohút rozhodol letieť," informoval hovorca ATE Pavol Svetoň. V Tatrách boli včera vynikajúce podmienky, ideálnejšie si podľa Svetoňa na zvezenie trosiek ani nemohli želať.
Nie všetky časti boli v ľahko dostupných miestach. Štátne lesy TANAPu v spolupráci s Tatranskou horskou službou - dobrovoľným zborom museli vyčistiť žľab, v ktorom ležali trosky 37 rokov a pripraviť ich na kopy vhodné na letecký transport.
V to osudné ráno pred 37 rokmi mali pracovníci Horskej služby ukázať novej letke pristávacie plochy v Malej a Veľkej Studenej doline. "Išlo o plánovaný let. Okrem iných úloh mal jeden z členov Horskej služby, Eugen Šándory, opraviť vysielačku na Zbojníckej chate, pretože sa v tom vyznal," uviedol vtedajší brigádnik, dnes zástupca náčelníka Horskej záchrannej služby Ján Hanáček.
Let 6-tonového kolosu, ktorý vôbec nebol vhodný na záchranu v horách, bol zo začiatku pokojný. Pri spúšťaní sa vrtuľník náhle stratil výšku a ocitol sa pod úrovňou kopca. Pilot v snahe vyhnúť sa nárazu strhol riadenie. Vtedy vrtuľník zachytil smerovou vrtuľou o terén. Vrtuľka sa zlomila a vrtuľník sa zrútil. Dvere na vrtuľníku boli otvorené, Eugen Šándory vidiac blížiacu sa pohromu z nich vyskočil. Na balvanoch sa však odtrhlo koleso, roztrhla sa zadná časť trupu a Eugena privalila. Zraneniam na mieste podľahol. Traja členovia posádky a Bernard Jamnický vyviazli z nehody so zraneniami. "Keďže vysielačka bola pokazená, kuchár zo Zbojníckej chaty zaniesol priamo na Horskú záchrannú službu napísaný lístok, ktorý oznamoval nehodu vrtuľníka," spomenul podrobnosti J. Hanáček. Na záchrannej akcii sa zúčastnilo takmer 40 ľudí, telo Eugena Šándoryho vytiahli spod roztrhnutého trupu až na druhý deň za pomoci zdvihákov.
Celá tragédia sa odohrala približne 400 metrov od Zbojníckej chaty a zapísala sa ako prvá nehoda vrtuľníka vo Vysokých Tatrách. Druhou bola tragická havária vrtuľníka v Mlynickej doline 25.júna 1979, keď v jeho troskách zahynuli dvaja členovia posádky, štyria horskí záchranári a piaty zomrel o niekoľko dní na následky nehody v nemocnici. Tretia nehoda sa stala 5. mája 1997, kedy v Doline Zeleného plesa vo Vysokých Tatrách po vysadení motora vrtuľníka SA 316B Alouette III pilot núdzovo pristál v teréne.
Pôvodne vážil vrtuľník Mi-4 šesť ton. Podľa P. Svetoňa si chýbajúce tony zobrali s najväčšou pravdepodobnosťou domov turisti - zberatelia. Na otázku, prečo zviezli trosky až teraz, uviedla Lenka Burdová zo Štátnych lesov TANAPu: "lebo sme našli finančné prostriedky."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.