čo diviť. Na križovatkách sa tvoria dlhé kolóny, prejazd mestom trvá niekoľko desiatok minút dlhšie ako zvyčajne. Navyše, svetelná signalizácia často nefunguje.
Zlá situácia je však aj v podvečerných hodinách a počas víkendov a sviatkov. Najmä vtedy, keď je svetelná signalizácia na križovatkách v meste povypínaná alebo nefunguje pre poruchu. Vtedy sme často svedkami rôznych dopravných kolízií. Nie je núdza ani o hromadné zrážky. Stačí, že zazmätkuje jeden šofér a už je v sebe niekoľko áut.
Prešovskí šoféri, ktorí mestské križovatky poznajú, jazdia suverénne. Horšie je to však s návštevníkmi mesta. Na mnohých križovatkách je režim rôzny pri fungovaní semaforov a iný, keď nefungujú. Napríklad na križovatke pri Čiernom moste - ak je signalizácia zapnutá, autá idúce od Košíc smerom na Ulicu Budovateľskú dávajú prednosť autám idúcim smerom od centra mesta. Ak semafory nefungujú, je to opačne. Stačí malá nepozornosť a už rinčia plechy.
Obdobne je to aj s ostatnými križovatkami. Motoristom už dlhšiu dobu prekáža až príliš často nefungujúca signalizácia v čase rannej špičky na Ulici Obrancov mieru. Autá na túto križovatku prichádzajú zo štyroch smerov. Od hlavnej križovatky pri elektrárňach - smerom od Sabinova a Vranova, z druhej strany smerom od Košíc, z tretej strany od Popradu a zo štvrtej od Sídliska III. A všetky autá sa stretávajú práve na križovatke pri Kauflande. Nekonečné kolóny, ktoré sa tvoria, paralyzujú dopravu. Nehovoriac o tom, že neďaleko križovatky je železničné priecestie, ktoré práve ráno najviac blokuje rýchly prejazd od spomínanej križovatky smerom do centra mesta, či smerom na Michalovce, Vranov a Sabinov.
Prešovčan Ľubomír Maco (na snímke) vraví, že by pomohlo, keby semafory fungovali do desiatej hodiny večer. „Ak na Sabinovskej vypnú signalizáciu, mali by dopravu ihneď riadiť dopravní policajti. Takto by sa netvorili dlhé kolóny až ku Mičurinke. Semafory by mali svietiť aj počas víkendov, pretože premávka v meste je aj vtedy dosť hustá."
Polícia sa snaží vodičom pomáhať riadením križovatiek v čase, keď nefunguje svetelná signalizácia, alebo keď sú ulice preplnené autami. „No často už ani ručné riadenie nepomôže, pretože na komunikáciu sa nezmestí viac vozidiel ako je jej kapacita. To je už kompetencia príslušného správcu a tak sme opäť na začiatku problému," uviedol riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu v Prešove Peter Labanc.
Cestným správnym orgánom je mestský úrad. O stanovisko k tomuto problému sme preto požiadali kompetentných z prešovskej radnice. Od jej tlačového tajomníka Michala Kaliňáka sme sa dozvedeli, že na základe opakovaných požiadaviek občanov k zmene nastavenia zapínania a vypínania cestnej svetelnej signalizácie na križovatkách a pri prechodoch pre chodcov koncom minulého roka zvolali kompetentní pracovníci úradu pracovné rokovanie. Jeho cieľom bolo riešenie vzniknutej situácie. Po dohode s dopravným inšpektorátom a dopravným podnikom mesta a následnom akceptovaní ich požiadaviek vydal odbor výstavby a dopravy prešovského mestského úradu rozpis časového rozdelenia zapínania svetelného signalizačného zariadenia na území mesta. „Ide o podstatné zmeny, ktoré sa dotýkajú posunu zapínania ako aj vypínania cestnej svetelnej signalizácie počas pracovných dní a rovnako aj počas víkendov. Nové programy sa inštalujú práve v týchto dňoch, ukončené sú križovatky. V priebehu jedného až dvoch týždňov budú nové programy inštalované aj v rámci cestnej svetelnej signalizácie pri prechodoch pre chodcoch," dodal M. Kaliňák.
Najfrekventovanejšie križovatky budú v prevádzke od 5.00 do 21.00, resp. do 22.00 hod. Svetelná signalizácia pri prechodoch bude fungovať od 6.00 - 19.00 hod, niektoré so žltým prerušovaným signálom.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.