Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

RECENZIA - V Prešove uviedli novú pôvodnú hru

Súčasný slovenský dramatik Karol Horák sa vo svojej najnovšej hre Domov z plastelíny usiluje cez antickú tému (Faidra) aktualizovať viaceré pálčivé

problémy súčasného sveta. Veď vzťah otca a syna, otázka nenaplnenej lásky zrelej ženy, pocit odcudzenia, vzájomná nenávisť blízkých ľudí, citového vyprázdnenia či zmietanie sa medzi vierou a nevierou sú príznačné pre hodnotový svet súčasníka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mladý Hipolyt žije v uzatvorenom priestore vily, v rozpadajúcej sa rodine a aj vďaka sexuálnemu vzťahu s nevlastnou matkou i jej sesternicou predčasne vstupuje do dospelosti. Na jej prahu sa konfrontuje s hodnotovým svetom vlastného otca nahaňajúceho biznis v zahraničí. Vo svojom prehodnocovaní života zájde až na jeho hranicu, ani smrť matky nedokáže vnímať inak, iba ako materiál pre ďalší proces reflexie. Pomocou rozumu sa usiluje vymaniť sa z osudového predurčenia, ktoré stíha jeho rodinu, ale jeho racionálny projekt stroskotáva. Matka spácha samovraždu, otcov návrat a jeho konfrontácia so synom prináša tragické rozuzlenie - Hipolyt umiera. No otcovu relativizáciu všetkého preberá posmrtne synova postava vo finále hry, otcove slová sa ozývajú ako morálny výkričník z Hipolytových úst.

SkryťVypnúť reklamu

Inscenácia v DAD Prešov má pre tento súbor dosť netypickú podobu. Výrazná je jej scénografická zložka (J. Opršal), aj civilné, jemne psychologizované, tlmené herectvo. Dezorientovaný mladý muž hľadá svoje istoty v priestorovo jednoducho riešenej scéne členenej na tri prostredia: zelená záhrada reprezentuje priestor detstva protagonistu, biotop rodiny je naznačený svetlofialovým skartovaným papierom (skartovanie ako metafora deformácie etickej hodnoty ľudského života), oranžový hrací priestor ako prostredie Hipolytovej spovede a výchovy. Centrálny scénografický znak tvorí tylové plátno, na neho sa dataprojektorom premieta obraz hrdinovho otca "prítomného" na scéne, ale aj portrét "vzdialeného" otca, ktorý stále nazerá do života svojej rodiny.

SkryťVypnúť reklamu

Mladý režisér (J. Šimko) spolu s dramaturgom (M. Pukan) využili vo svojej koncepcii aj viacjazyčnosť. Herci DAD hrajú v rusínčine a hosťujúci herec Ľ. Bukový ako Hipolyt v slovenčine, čo je metaforou odcudzenia sa človeka svetu i svojim najbližším. Tento fakt len podčiarkuje generačný spor medzi otcom a synom, krátky text v češtine je Hipolytovou spomienkou na vlastnú matku a naznačuje aj motiváciu jeho rozorvanosti v rozpadnutej rodine. Prázdnota života dospelých sa vrýva aj do životnej filozofie adolescenta, heslo: "Never ničomu, nikomu, iba sebe samému" sa stáva paradoxne i jeho vlastným.

Z hereckých výkonov treba spomenúť Ľ. Lukáčíkovú v postave Hortenzie. Interpretka dokázala nenásilne, s citom pre mieru vyjadriť tlmený ženský cit na hrane vášne a rešpektovania spoločenskej konvencie. Jej tragédiu možno akceptovať aj na pozadí nenaplnenej lásky ženy, čo sa vydala bez hlbšieho citového vzťahu za majetného podnikateľa s medzinárodným renomé. Toho stvárnil veľmi plasticky E. Libezňuk, jeho ironické, drsné i akčné konanie má svoju opodstatnenú plastickosť. Syn tejto dvojice Hipolyt (Ľ. Bukový), je "skladaný" zo situácií, ktoré ho prezentujú ako, určitým spôsobom"Hamleta prítomných dní". Nie je portrétovaný ľúbivo, v jeho charaktere prevláda polemická či konfrontačná poloha. Najautentickejší je v intelektuálnych monológoch, ktoré sú neraz citáciami z cudzích textov, no paradoxne nám postavu približujú či zintímňujú. Chvíľami hrozí, že postava bude vnímaná ako lacná obeť rodinných pomerov, no herec stíha vždy vrátiť postave životnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Sesternica (V. Brehová) vytvára názorový protipól Hortenzie, jej racionálne argumenty však nedokážu zabrániť katastrofe, ale ani citovému vzťahu k Hipolytovi. Možno by sa žiadala zvýšená expresivita v tvorbe hereckého portétu tejto postavy, no spomínaný psychologicko-štylizačný herecký postup nerušil primárny konflikt otec - syn, nevlastná matka - syn. Podobne vychovávateľ (J. Tkáč) je konturovaný striedmo a niekedy až príliš tlmene. Preto jeho post „manipulátora" v rodine počas neprítomnosti otca je iba naznačený, hoci by si žiadal väčší dôraz.

Nová premiéra v DAD vznikla mimo dramaturgického plánu divadla, svoje začiatky má v tvorivej dielni, ktorú neskôr mladí divadelníci spolu s „hviezdami" DAD doviedli umelecky zaujímavej komornej tragédie, netypickej pre tvorbu súboru. Možno mohla byť inscenácia rytmicky akčnejšia, v používaní videotechník dôslednejšia v rámci celej inscenácie, dynamickejšia v menení hereckých interpretačných postupov. No inscenátorom sa nedá uprieť úsilie o tvorbu intímnej správy o hodnotových problémoch súčasníka, aj cez určité motívy z antickej i súčasnej kultúry.

Autor: Eva KUŠNÍROVÁ

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 461
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 242
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 079
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 846
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 468
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 164
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 937
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 134
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  2. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  3. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  4. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  5. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  6. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  7. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  8. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 076
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 046
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 106
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 060
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 622
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 407
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (23. - 29.5.1925)
  2. Vladimír Bojničan: Čo mi chýbalo v článku od Michala Havrana: „Spoločnosť rozvrátená politikou“
  3. Branislav Hláčik: Superpozícia 4
  4. Marek Namešpetra: Mokrý svet
  5. Viktor Pamula: Markíza a Vlny
  6. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  7. Marián Kozák: Protikorupčný festival Pucung 2025 v Košiciach
  8. Adam Austera: Nečakaný ťah juhokórejského Samsungu: Nový ultratenký S25 Edge má vymazať predchádzajúci 30 % pokles ceny akcií
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 076
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 046
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 106
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 060
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 622
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 407
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu