fabriku na zelenej lúke. Fritz holding pôsobí na trhu 60 rokov. Má štyri závody, dva v Nemecku, jeden v Maďarsku a ďalší na Slovensku v Malackách. Jeho ročný obrat je 200 miliónov eur. Je dodávateľom pre všetky nemecké automobilové firmy. V Záborskom budú vyrábať bočné sklá automobilov a tesniace plasty. Ide o investíciu za 220 miliónov korún. S výrobou, ak všetko dobre pôjde, chcú začať už v septembri. V Prešove však už majú rozbehnuté aktivity. V Haniske pri Prešove majú prevádzku, v ktorej zamestnávajú 80 ľudí. Po spustení závodu v Záborskom výrobu z Hanisky prenesú tam.
Prevádzka v Haniske v marci získala 3. miesto v rámci Ocenenia ministerstva práce, sociányhc vecí a rodiny HR Oscar Special 2006, ktoré sa udeľuje za prínos v rozvoji zamestnanosti za predchádzajúci rok. "Vážim si Váš prínos v okrese s vysokou nezamestnanosťou, kde ste v roku 2005 vytvorili 45 pracovných miest," napísala im ministerka Viera Tomanová.
Keďže v týchto dňoch sa rozhoduje o stavebnom povolení pre výstavbu fabriky, navštívil Prešov konateľ spoločnosti z Nemecka Karl Soldner (na snímke). Na otázku, prečo sa rozhodli pre Prešov, odpovedal, že za posledných päť rokov ich spoločnosť trojnásobne zvýšila výrobu: "Závod v Malackách má dnes 650 pracovníkov. Pozemky aj budovy, ktoré tam máme, sú naplno vyťažené, a preto sme začali obzerať trh. Uvažovali sme o Bulharsku, Rumunsku, Ukrajine, alebo či pôjdeme na východné Slovensko. Rozhodli sme sa pre Prešov, lebo na Slovensku sme vlastne už doma."
Pre začiatok výroby v Záborskom je podľa Soldnerae podmienkou, aby získali stavebné povolenie a mohli začať s výstavbou. Zamestnať mienia 400 ľudí: "Keď sme začínali v Malackách, plánovali sme 200 zamestnancov, dnes po piatich rokoch ich máme 650, všetko ukáže čas," skonštatoval. Zároveň však podotkol, že pre svoje aktivity očakávajú podporu miestnych aj celoslovenských inštitúcií. O investičné stimuly už štát požiadali. Žiadosť podali v októbri minulého roku. Soldnej pokračoval, že v Malackách závod vybudovali v priebehu pol roka: "Ale v Prešove, napriek tomu, že sme oslovili všetky príslušné inštitúcie, vyvíjame snahu už dva roky."
Od lokálnych inštitúcií by uvítali pomoc pri nábore zamestnancov. Náborovú kampaň už začali v rámci celého Slovenska. V najbližších dňoch nastupujú prví ľudia na školenia do závodu v Malackách a v Maďarsku. Záujem majú o profesie elektromechanik, údržbár, strojný zámočník, zámočníci-nástrojári, zoradovačovači, technológovia. "Snažíme sa nájsť ľudí so skúsenosťami, ktorí majú pracovné návyky," zdôraznil Soldner. Dodal, že v závode v Malackách pracujú ľudia aj z východného Slovenska: "Vieme, že veľa ľudí z východu odišlo za prácou do iných miest a zahraničia. Radi by sme ich získali."
Keďže nástupné platy podľa náročnosti profesie sú v závode v Haniske od 9 500 do 16-tisíc Sk, boli sme zvedaví, ako to bude v Prešove. "Pracovná sila v Malackách je podstatne drahšia ako na východnom Slovensku. Platy budú upravené na lokálne podmienky. Sme však pripravení rozvinúť pre ľudí zaujímavý sociálny program, podobný ako v Malackách. Tam poskytujeme podporu zamestnancom pre získanie vlastného bývania, zabezpečujeme tiež dopravu zamestnancov z okolia do práce," uviedol.
Konateľa sme sa opýtali aj na možné problémy kvôli chýbajúcej diaľnici. "Keď sme pred dvoma rokmi spúšťali naše aktivity, tak sme boli ubezpečení, že diaľnica Bratislava - Prešov bude vybudovaná do konca roka 2009. Samozrejme, jej absencia bude pre nás znamenať problém, lebo preprava bude náročnejšia. Vzhľadom na to, že našim cieľom je preloženie časti produkcie z Maďarska do Prešova, budeme zatiaľ využívať cestu z Maďarska cez Miškolc a Košice. V súčasnosti je totiž prepojenie z Budapešti cez Miškolc do Prešova lepšie, ako prepojenie na trase Bratislava - Prešov," dodal Soldner.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.