výstavy fotografií žiab poľskej autorky Gabriely Habrom-Rokosz a muzeálií obojživelníkov Múzea Spiša. Táto finisáž však nie je karom, ale naopak, návštevníci dnes majú jedinečnú možnosť pozrieť si naposledy skvelé fotografie tejto autorky," priblížil na úvod včerajšej netradičnej, v histórii múzea prvej finisáže riaditeľ spišskonovoveského múzea Ladislav Spalek.
Ako zdôraznil, spočiatku bol témou výstavy - fotografie žiab prekvapený, no krása a jedinečnosť fotografií poľskej autorky ho veľmi oslovili. Podľa komisára výstavy Pavla Chromíka sa výstava zrodila vďaka spolupráci medzi poľskými a slovenskými kultúrnymi organizáciami. „Ponúka umelecký pohľad zladený s naším pohľadom prírodovedcov a múzejníkov," zdôraznil.
Zaujímavosťou fotografií je, že vznikali pomocou klasického fotoaparátu, nie sú výsledkom digitálnej techniky. Vyžaruje z nich jemnosť, intímnosť a pokoj tak, ako aj z ich samotnej autorky, fotografky, maliarky a pedagogičky zároveň G. Habrom-Rokosz. „Už od detstva som mala blízko k prírode, k tomu, ako ju chrániť. Ako 10-ročná som dostala svoj prvý fotoaparát. Chodila som spolu s babkou do prírody a fotila. Žaby ma upútali a musím povedať, že voda je naozaj základ a najkrajšia žiara života," prezradila autorka pohnútky, ktoré ju viedli k zachytávaniu života žiab na fotografiách. Snímky vznikali počas piatich rokov na poľsko-českom pohraničí - z poľskej strany to bolo raciborské Arboretum a z českej rybník v obci Raduň.
Autorka na záver finisáže prezradila čosi aj z vlastných skúseností s týmito obojživelníkmi. „Neviem, ako je to u žiab slovenských, ale tie české boli veľmi pokojné. Nevadilo im ani pozorovanie, ani fotenie. No na druhej strane poľské žaby boli veľmi nepokojné, neraz som sa priblížila k nim až po pás ponorená do vody a keď som išla stlačiť spúšť, utiekli," dodala s úsmevom G. Habrom-Rokosz.
Autor: šim
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.