Rimavská Sobota. Do petície sa zapojili takmer všetky obce v okolí obchvatov. Sú dokonca také, ktoré už odovzdali podpísané hárky s tým, že sa u nich podpísal už každý. Akciu rozbehol poslanec NR SR za SMK Zsolt Simon. Chce dosiahnuť, aby Vláda SR zrušila vyberanie poplatkov za prejazd týmito obchvatmi aspoň dovtedy, kým nebudú prepojené obchvaty Tornale, Oždian a Figy, alebo aby iniciovala zmenu zákona o Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Ten totiž hovorí o tom, že NDS je povinná vyberať poplatky za cesty, ktoré postavila.
"Tá cesta nie je diaľnicou, nie je štvorprúdová, ale je v polovičnom profile. Aký je rozdiel medzi cestou od Gemerskej Panice a do Gemerskej Panice? (obec, za ktorou v smere od Košíc do Rimavskej Soboty začína obchvat Tornale - pozn. red.) Žiadny! Predbiehať sa nemôže, cesta je taká istá široká, ale diaľničné známky si ľudia v najchudobnejšom regióne Slovenska kupovať musia," hovorí Z. Simon.
"Nekupujú diaľničné známky, pretože je nelogické a nerentabilné kupovať ich kvôli pár kilometrom rýchlostnej komunikácie. Chodia ďalej tými istými starými cestami, ktorými sa jazdilo pred postavením obchvatov. Naši ľudia cestujú hlavne do Banskej Bystrice, mali by využívať obchvat Oždian, ale kvôli poplatkom ho nevyužívajú," dodáva starosta Bátky Zoltán Mács.
Práve obyvatelia tejto obce čakajú na prepojenie obchvatov asi najviac. "Nám tu autá a kamióny chodia stredom obce. Je tu povolená 60-kilometrová rýchlosť, hoci sme žiadali štyridsiatku. Niekedy sú na ceste tri autá vedľa seba, tak sa predbiehajú. Ale podľa mojich informácií je najreálnejší termín na prepojenie obchvatov rok 2010. Až dovtedy nemôžeme rátať s tým, že budeme mať od hustej a rýchlej premávky pokoj".
Obchvat Tornale má 11 kilometrov, obchvat Oždian len 6. Obchvat Figy stále nie je dokončený. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií argumentuje, že keby sa vyňalo spoplatňovanie rýchlostnej komunikácie R2, bolo by to porušenie zákona. "To nie je argument," oponuje Z. Simon. "Keď chce vláda nový Zákonník práce, má ho. Keď chce zrušiť druhý pilier dôchodkového poistenia, pracuje na tom. V prípade zrušenia spoplatnenia R2 by mohlo byť argumentom, že sme ochotní pomôcť regiónu, podporovať ho novými cestami a pripraviť tak podmienky pre vytvorenie priaznivého podnikateľského prostredia," stojí si za svojím poslanec, ktorý po vyzbieraní petičných hárkov na konci augusta chce materiál predložiť vláde.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.