Verejná miestna komunikácia v lokalite Škára v Prešove, výstavbu ktorej už mesto rozbehlo, je pre poslancov KDH a SDKÚ-DS tŕňom v oku.
PREŠOV. Podpredseda poslaneckého klubu SDKÚ-DS a KDH pri mestskom zastupiteľstve Juraj Hurný konštatuje, že mestský rozpočet bude jej výstavba stáť 30 miliónov korún: "Pritom to bude príjazdová cesta iba pre dva závody - Lear a GBI. Zároveň poznamenáva, že ju de facto zaplatia ostatné prešovské podniky. Za dva roky na zvýšených daniach z nehnuteľností odvedú do mestskej kasy viac o 34 miliónov korún. Investíciu na spomínanú cestu schválilo prešovské mestské zastupiteľstvo. Poslanci však žiadajú, aby sa na výstavbe cesty podieľala firma, ktorá je vlastníkom pozemkov v priemyselnom areáli.
Milan Berdis (Smer-SD) po rokovaní ostatnej mestskej rady informoval, že pri výstavbe nastali problémy, ktoré súvisia s majetkovo-právnym vysporiadaním. Vo výsledku by mohli ohroziť dokončenie stavby: "Ak sa tak stane, bude problémom splnenie plánu tohoročnej investičnej výstavby v meste." Berdis zdôraznil, že krytie tejto investície je v mestskom rozpočte zabezpečené na výstavbu, aj na výkup pozemkov.
Stačí päťmiliónová spoluúčasť?
Firma Technoinvent, s. r. o., Moldava nad Bodvou, ktorá je vlastníkom pozemkov a jednej výrobnej haly v areáli, s finančnou spoluúčasťou súhlasila. Potvrdil to prednosta mestského úradu Jozef Višňovský. Poslala mestu návrh zmluvy, ktorou deklarujú, že sa na financovaní komunikácie bude podieľať 5 miliónmi korún.
Podľa Hurného sa dá o téme čakať rozprava na najbližšom rokovaní mestského zastupiteľstva: "Zmluvu sme nemali k dispozícii. Okrem výšky sumy sú dôležité aj jej podmienky. Výhodnejšie podmienky sú niekedy dôležitejšie ako výška sumy," dodal.
Požadovali garancie
Na októbrovom rokovaní zastupiteľstva bolo argumentom mesta za budovanie cesty v lokalite Škára to, že mesto s firmou Lear podpísalo memorandum, v ktorom sa k tomu zaviazalo. Hoci poslanci KDH a SDKÚ tento zámer podrobili kritike, hlasovaním prešiel.
Poslanec Vasiľ Janko si nevie predstaviť množstvo kamiónov, ktoré bude musieť denne prejsť Sekčovom: "Chceme pracovné príležitosti, ale nie za cenu zhoršenia životného prostredia občanov. Potrebujeme garancie, že sa nepokazí život v Prešove."
Identické stanovisko vyslovil aj poslanec Jozef Kužma. Dožadoval sa zhodnotenia kvality životného prostredia. "Vyhlasujeme túto komunikáciu za verejnoprospešnú stavbu, pritom ide zásobovať dve firmy," poznamenal.
Pridala sa aj poslankyňa Andrea Turčanová: "Na Sekčove nemáme dobré životné prostredie a neviem si predstaviť ďalšiu záťaž 60 kamiónov denne."
Poslankyňa Marta Kollárová (NEKA) argumentovala, že Lear prinesie pracovné príležitosti: "Treba splniť memorandum, aj keď mesto pri výkupe pozemkov prerobí, aj keď pôjde o nárast zo 4,5 milióna na 15 miliónov Sk.
Argumenty za výstavbu pridal aj prednosta Višňovský: "Memorandum je zaväzujúce. Ak nesplníme podmienky, čaká nás súdny spor. Cesta by mala byť hotová do decembra 2007. Mesto sa k tomu zaviazalo." Viacerí poslanci však argumentovali, že memorandum nečítali.
Podľa hlavného kontrolóra mesta Milan Tkáčika je však tvrdenie o súdnych sporoch zavádzajúce: "Memorandum je skôr morálny záväzok." Zároveň sa opýtal, či má mesto garanciu, že Lear bude ľudí zamestnávať 10 rokov. "Vynaložíme 50 miliónov Sk a nemáme žiadnu garanciu."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.