svoje staré tátoše zrecyklovať, obdržia príspevok tisíc korún.
POPRAD. Moderná technológia na pracovisku v priemyselnej zóne Východ zbaví auto všetkých nebezpečných a škodlivých látok. Tie si potom podľa druhu prevezmú jednotliví spracovatelia. „Takto očistené auto poputuje do zlisovania, čo znamená spracovanie na suroviny, ktoré sa znova využijú," povedal zástupca spoločnosti Kovod Ján Zvonček.
Šetrí sa životné prostredie, aj surovinové zdroje
Na vybudovanie špecializovaného pracoviska prispel slovenský Recyklačný fond. Jeho zástupca Juraj Dlhopolček pri spustení prevádzky povedal, že recyklácia šetrí životné prostredie a surovinové zdroje, ktorými naša krajina prakticky nedisponuje. „Kým dnes vieme spracovať a znova použiť 70 percent materiálov starého auta, po roku 2010 by to malo byť už 90 percent," povedal Dlhopolček. Súčasné percento využiteľnosti je v súčasnosti o čosi vyššie u starých áut z obdobia socializmu kvôli prevahe kovových materiálov. „Problémy prichádzajú s novými modelmi, kde výrobcovia stále umiestňujú nové a chemicky zložené komponenty," doplnil Dlopolček.
Problémom je sklo
Aj keď u nás ešte v oblasti recyklácie automobilov sú stále nedostatky, podľa Dlhoplčeka sa Slovensko z recyklačného trpaslíka už dostáva k svetovej technologickej špičke. Čo sa u nás stále recyklovať nedá, sú autosklá a niektoré plastové komponenty. Podľa riaditeľa Recyklačného fondu Jána Líšku sa na Slovensku tohto roku zrecyklovalo približne 900-tisíc ton materiálov. „Naším cieľom je do roku 2015 toto číslo zvýšiť na 1,5 milióna ton."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.