PETER RINDOŠ, peter.rindoskorzar.sk
Osady obiehajú agenti poisťovní
Hlavy v smútku majú v týchto dňoch niektorí lekári vo svojich ambulanciách. Klientov, ktorí zmenili zdravotnú poisťovňu, totiž musia vo svojich záznamoch priradiť k zariadeniu, kam sa dali prepoistiť. Takýchto pacientov niektorí lekári rátajú v stovkách. Medzi nimi sú aj takí, ktorí im zmenu v čase osemdňovej lehoty od začiatku roka nenahlásili.
PODTATRANSKÝ REGIÓN. Najviac takzvaných prepoistencov registrujú tí lekári, v ktorých obvode sa nachádzajú rómske kolónie. Práve ich obyvateľov dokážu agenti najčastejšie ovplyvniť.
Evidencia prepoistení časovo narúša zdravotné ošetrenie
„Je šťastím, že nie je nejaká chrípková epidémia. Predstavte si, že by sme mali v ambulancii 150 ľudí, a väčšina z nich by prišla nahlásiť zmenu poisťovne. Ošetrovanie a zároveň robenie zmien v evidencii by sa časovo, ani prakticky zvládnuť nedali," konštatuje na základe vlastných skúseností lekárka Marta Benková.
Enormné starosti v období po Novom roku pociťuje už druhý rok po sebe aj ďalšia detská lekárka Štefánia Novajovská. Nepriamo nám potvrdila, že množstvo starostí s prepoistením jednotlivcov môže odsunúť zdravotnú starostlivosť na vedľajšiu koľaj. „Spolu so zdravotnou sestrou sa venujeme poisteniam. Poviem vám, že nám idú z toho prasknúť nervy. Veď len doteraz k nám prišlo zmenu poisťovne nahlásiť približne štyristo poistencov. Očakávame, že s ohlásením zmeny ich príde ešte asi sto-dvesto," predpokladá lekárka.
Dieťa malo až tri zdravotné preukazy
Podľa jedného z bývalých agentov zdravotnej poisťovne výhodným biznisom v tejto oblasti sú rómske osady. „Chce to len odvahu a dobrú ponuku pre týchto ľudí. Stačí, keď im niečo navrhnete, a vtedy vám podpíšu čokoľvek. Pri veľkom počte klientov môže byť provízia celkom slušná," prízvukuje nemenovaný exsprostredkovateľ. Niektorým pacientom, respektíve ich zákonným zástupcom, je často jedno, v ktorej poisťovni je klient vedený. Hlavne, že majú kartu poistenca.
„Mali sme tu nedávno prípad, keď dieťa narodené v júli minulého roku malo až tri preukazy. Pričom zákonne nemohlo mať viac ako jeden preukaz," hovorí M. Benková. Ako sme sa presvedčili na mieste v jednej z rómskych kolónií v Staroľubovnianskom okrese, poisťovací agenti sem prichádzajú pravidelne. „Chodia k nám, ale najmä v lete. Prichádzajú najmä k večeru," potvrdil nám jeden z obyvateľov. Na to, či budúci klienti dostávajú od agentov odmeny, nám už nechcel odpovedať.
Nezodpovedných bude úrad sankcionovať
Podľa hovorcu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) Milana Michaliča sa bude nevrátenie zdravotného preukazu pôvodnej poisťovni sankcionovať. Na otázku, ako bude ÚDZS postupovať v prípadoch, kde zákonnú povinnosť nesplnia poberatelia sociálnych dávok, Milan Michalič odpovedal: „Každý prípad porušenia alebo nesplnenia si zákonnej povinnosti posudzujeme osobitne, aj s ohľadom na uvedené sociálne okolnosti poistenca," uviedol pre Korzár hovorca.
Úrad zverejní aktualizáciu po preverení poisťovní
V súčasnosti sa niektorí lekári riadia podľa zoznamu ÚDZS na internetovej stránke, kde zistia, do ktorej poisťovne je ich pacient zaradený. Napriek tomu, že aktualizácia stránky by podľa oznamu ÚDZS mala byť pravidelne raz za mesiac, ostatné údaje sú ešte ku dňu 31. 11. 2007. „Na našom portáli chceme a musíme mať už vierohodné konečné informácie o poistných vzťahoch. Lenže ešte aj v týchto dňoch prichádzajú sťažnosti poistencov na nezákonné prepoistenie. Keďže sa tieto podania týkajú vyše 1000 poistencov, úrad musí v týchto prípadoch preveriť postup zdravotných poisťovní a až potom definitívne potvrdiť poistné vzťahy aj na portáli úradu," dodal M. Michalič.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.