mestskému úradu adresovali petíciu, v ktorej navrhli odkloniť nákladnú dopravu smerom od Bardejova a od Košíc na Sídlisko Sekčov. "Sídlisko Sekčov je na ťažkú dopravu pripravené, je tam štvorprúdová komunikácia," argumentovala predsedníčka Občianskeho združenia (OZ) Táborisko Mária Dojčová.
PREŠOV. OZ Táborisko pôsobiace v tejto časti mesta k problému na Šafárikovej ulici zorganizovalo včera tlačovku. "Nie je to záležitosť precitlivenosti obyvateľov, ale je to problém, ktorý treba riešiť. Veď pre dopravu sa tam nedá prejsť ani cez cestu a pritom je tam nemocnica. Od predstaviteľov mesta je neetické, že problém nerieši. Argumentujú, že nie sú peniaze," skonštatovala Dojčová.
Problémom hlavne kamióny
Podľa členov OZ je na Šafárikovej aj ďalšie nebezpečenstvo. Vodovodné, kanalizačné i plynové potrubia sú staré 30 rokov a často vznikajú havárie. "Môže dôjsť k poškodeniu plynového potrubia, plyn vnikne do pivníc a nešťastie je hotové," uviedol predseda petičného výboru občanov Michal Kozák.
Ďalší argument členov OZ Táborisko bol, že vodiči nedodržujú na tejto ulici predpísanú 40-kilometrovú rýchlosť. Prejazd kamiónov cez prepadnuté kanály spôsobuje v okolitých rodinných domoch otrasy. "V tejto časti mesta nie sú ochranné zelené pásy, len chodník a ihneď rodinné domy."
Hlučnosť ako pri letisku
Aby svoje tvrdenia doložili konkrétnymi číslami, uviedli, že podľa údajov Slovenskej správy ciest v roku 2002 prešlo Šafárikovou ulicou denne 14-tisíc áut. "Keďže od tohto sčítania ubehlo 6 rokov, dá sa predpokladať nárast dopravy o 10 percent. To znamená, že denne prejde Šafárikovou ulicou 20-tisíc automobilov."
K dispozícii majú aj údaj o meraní hlučnosti z roku 2002: "Hovorí o 70 decibeloch. To je ako pri letisku." Mária Dojčová dodala, že o zopakovanie merania hlučnosti požiadali v tomto roku Regionálny úrad verejného zdravotníctva v Prešove. Dostali však odpoveď, že ide o cestu I. triedy a riešiť ich podnet je v kompetencii ministerstva dopravy.
Hagyari občanov neprijal
Nespokojní občania uviedli, že sa pokúšali o prijatie u primátora mesta Pavla Hagyariho, ale pre pracovné zaťaženie ich odkázal na prednostu mestského úradu. Kozák pripomenul, že na petíciu s 250 podpismi, ktorú podali na mestský úrad vo februári, nedostali doteraz odpoveď. Akurát Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemnú komunikáciu v Prešove zvolal k nastolenému problému v marci rokovanie.
Dušan Dajča z OZ Táborisko skonštatoval, že sa rokovania sa zúčastnili zástupcovia mesta, poslanci, Slovenská správa ciest i zástupca okresného riaditeľstva polície. "Z rokovania vyvstal jediný záver, že naše dožadovanie sa riešenia problému je opodstatnené. To je všetko, tým je pre kompetentných, zdá sa, celá záležitosť uzavretá. Máme sa ísť postaviť do Bratislavy pred ministerstvo dopravy, alebo máme prestať platiť dane, aby sa problém riešil?", pýtajú sa rozčarovaní a zúfalí občania.
Šafárikova je hriechom minulosti
O stanovisko sme požiadali radnicu. "V prvom rade sa žiada zdôrazniť, že táto iniciatíva občanov poukazuje na hriechy minulosti. V minulých volebných obdobiach bola doprave venovaná minimálna pozornosť, preto sa problémy nabaľujú," uviedol tlačový tajomník Mestského úradu v Prešove Michal Kaliňák.
Zároveň dodal, že primátor Pavel Hagyari zriadil expertný tím, ktorý sa aktívne zaoberá dopravou: "Prešov je pre mnohých vodičov tranzitným mestom. Tak to bolo aj v minulosti, rozdiel je však v tom, že teraz finišujú prípravy na obchvatoch, ktoré problémy s dopravou v meste vyriešia. Musíme poukázať na to, že rozhodnutia mesta ohľadne dopravy sú často podriadené stanoviskám Krajského úradu cestnej dopravy a dopravného inšpektorátu. V tejto oblasti mesto častejšie ako v iných častiach monitoruje intenzitu dopravy, reaguje na podnety a komunikuje s občanmi. Podľa informácií, ktoré mám k dispozícii, na petíciu občanov bolo odpovedané. Ich návrh odkloniť nákladnú dopravu na Sídlisko Sekčov nedostal zelenú práve u orgánov regulujúcich dopravu."
MARIANNA PETEJOVÁ-MEŠŠOVÁ
marianna.messovakorzar.sk
PRIESKUM
Naše zisťovanie
Ako to na Šafárikovej ulici vyzerá s dopravou, sme sa včera boli presvedčiť na vlastné oči. V priebehu pätnástich minút na pravé poludnie, teda nie v dopravnej špičke, prešlo touto cestou v oboch smeroch 11 nákladných automobilov, 9 autobusov, 4 kamióny a veľké množstvo osobných a dodávkových vozidiel.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.