väčšom miznú autá práve týchto značiek. A takmer výlučne len tie s dieselovými motormi typu 1.9 TDI.
VYSOKÉ TATRY. Od prvého januára doteraz bolo ukradnutých deväť Škôd Octavia a osem Volkswagenov Passat a Golf. Všetky mali výlučne naftový motor 1.9 TDI. K tejto sedemnástke treba v tatranskom policajnom obvode pridať ešte jednu VW Boru 2.0 TDI a Audi 2.0 TDI. Podľa značiek a motorov ale tiež blízkych príbuzných.
Najviac áut zmizlo spred hotelov Slovan, Odborár a Urán v Tatranskej Lomnici. Ďalej sa kradlo v Tatranskej Polianke, Tatranskej Štrbe, Novej Lesnej a v Tatranských Matliaroch.
Štyri roky bol pokoj
Riaditeľ hotela Urán Jozef Čajkovič hovorí, že posledná veľká vlna krádeží sa Tatrami valila pred štyrmi rokmi. "Vyzerá, že niečo sa začína znova. Môže to súvisieť so Schengenom, keď sa autá dajú okamžite umiestniť v Poľsku," myslí si Čajkovič.
Urán obišiel z troch lomnických hotelov najlepšie, zmizlo mu len jedno vozidlo. A to napriek tomu, že oproti zvyšnej dvojici nemá rampu, ktorú odporúča polícia.
Garáže miesto rampy
„Máme 16 garáží, vodiči si za 100 až 160 korún môžu autá do nich zaparkovať," doplnil Čajkovič. Hotel takisto používa signálne svetlá reagujúce na pohyb. Podľa Čajkoviča však z počtu krádeží treba odpočítať poistné podvody. „Raz sa u nás ubytoval jeden Švajčiar s naozaj drahým autom. Keď mu ho ukradli, div, že neotváral šampanské. Celý deň mal veľmi dobrú náladu," spomína Čajkovič. Podľa neho ale priemerné čísla krádeží v Tatrách nevyčnievajú nad ostatnými časťami krajiny.
Asi ide o profíkov
Podľa nášho zdroja z prostredia bezpečnostných zložiek v Tatrách operuje profesionálny gang. „Kradnú rýchlo a efektne, nezanechávajú stopy. Stále sa ich nedarí dolapiť. Autá asi smerujú do Poľska a potom ďalej na východ," povedal náš zdroj.
Podľa jeho kolegu tieto autá boli zase ukradnuté kvôli náhradným dielcom. Má to dokazovať fakt, že spomedzi zmiznutých škodoviek a volkswagenov väčšina bola vyrobená medzi rokmi 2000 a 2003. O nové modely by na čiernom trhu náhradných dieloch údajne nebol až taký dopyt, lebo ich vlastní menej ľudí.
Zvažujú všetky verzie
Oficiálne stanoviská polície sú pri hodnotení krádeží v Tatrách zatiaľ opatrné. Daniel Džobanik z krajského riaditeľstva policajného zboru vysvetľuje, že zlodeji si vždy vyberajú najzaujímavejšie značky. Preto je podľa Džobanika ťažko s istotou odpovedať na otázku, či v Tatrách koordinovane operuje skupina, ktorá si cielene zobrala na mušku motory 1.9 TDI alebo viac zlodejov s rovnakým gustom.
„V konečnom dôsledku kto kradol, môžeme povedať až po odhalení páchateľa. Polícia však operatívne pracuje so všetkými verziami," povedal Džobanik.
V celom okrese pokles
Kým v Tatrách nastúpili špecifické krádeže áut TDI, v okrese Poprad celkovo poklesli. Za obdobie január až apríl polícia zaznamenala v popradskom obvode celkom 48 prípadov krádeže áut rôznych značiek, z tohto 18 objasnila. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka ide o pokles o 16 ukradnutých vozidiel.
TOMÁŠ TIŠŤAN
tomas.tistankorzar.sk
MOŽNOSTI
Prečo práve TDI?
n Podľa Petra Bizuba z Autocentra Kežmarok príčin je viacero. „Tieto motory majú veľmi nízku spotrebu a vysoký výkon aj pri nízkych otáčkach. Motor tak netreba pretáčať," vysvetľuje Bizub.
n Po druhé, tieto motory sú ľahko nahraditeľné. „Či vymeníte ´tédeíčko´ z oktávky do folksíku alebo iného modelu, rozdiel ani nezbadáte," hovorí Bizub.
n Tretím lákadlom pre zlodejov je cena a tým aj zvýšený dopyt. „Motory TDI sú oproti iným veľmi drahé. Ak niekomu ponúknete motor za 5-tisíc, je to pre neho si ho zobrať, ak by inak za neho musel dať päťkrát viac," doplnil Bizub.
(toti)
Text k foto1:
Jozef Hudaček
Tatranec Jožo Hudaček pokojne pracuje, aj keď má svoju Octaviu 1.9 TDI zaparkovanú pred robotou. Zlodeji mu bezsenné noci zatiaľ nespôsobujú.
Autor: POPRAD
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.