ZA DVE NEHODY MÔŽU VODIČI KAMIÓNOV
Stavba kruhovej križovatky v Levoči na trase smerom do Prešova a Popradu rozdelila verejnosť na dva tábory. Oponenti stavby hovoria o malom priemere križovatky a problematickom prejazde veľkých aut. Nespokojencom nahráva aj fakt, že v júni na rozostavanom objazde, keď bola prejazdná polovica križovatky, došlo k dvom dopravným nehodám. Mesto Levoča preto požiadalo investora, Slovenskú správu ciest, o stanovisko k tejto situácii.
LEVOČA. Tento týždeň Levoča zažíva nápor ľudí, na Mariánskej hore sa koná tradičná púť. Slovenská správa ciest preto rozhodla o provizórnom sprejazdnení celej kruhovej križovatky, aby kvôli obchádzke nedošlo ku kritickým kolíziám a zmätkom.
Riaditeľ Dopravného inšpektorátu v Poprade Rastislav Polák pre Korzár uviedol, že kvôli spomínanej situácii musí v Levoči hliadkovať viac policajtov. "Určite všetko zvládneme," odkazuje motoristickej verejnosti dopravný riaditeľ.
Cez deň postavili, v noci zničili
V prípade oboch júnových dopravných nehôd hrali hlavnú úlohu kamióny. V prvom prípade vodič kamióna vrazil do tiráka pred sebou. Pri druhej kolízii kamión zišiel z cesty a mimo nej sa prevrátil na bok. Zdemoloval pri tom súkromný plot. K obom nehodám došlo v noci, čo stavbári cez deň postavili, to vodiči za tmy zničili. Hlavne v druhom prípade bolo šťastím v nešťastí, že sa havária stalav noci. Cez deň po chodníku, kde sa prevrátil kamión, prechádzajú ľudia.
Na vine sú vodiči
Ako pre Korzár uviedol R. Polák, obe nehody zavinili vodiči neprimeranou rýchlosťou, stav kruhovej križovatky nemá na tom žiadny podiel viny. "Kruhová križovatka je veľmi dobrým riešením. Je to zámerný spomaľovač, nehoda hrozí, ak vodiči prekročia povolenú rýchlosť. Na tomto úseku v minulosti dochádzalo k smrteľným nehodám, ak by tu bola kruhová križovatka už vtedy, určite by k nim nedošlo. Iná situácia, určite pozitívna, bude v Levoči, keď bude stavba úplne skončená," vyjadril sa dopravný riaditeľ.
Jazdia po pamäti
"K nehodám počas výstavby došlo z dôvodu zlého technického stavu vozidiel, respektíve, z dôvodu nerešpektovania dočasného dopravného značenia a nezníženia rýchlosti vozidiel. Uvedený problém, s ktorým sme sa stretli aj na iných takto rekonštruovaných križovatkách, spôsobujú hlavne vodiči z povolania, ktorí často jazdia po pamäti a na akékoľvek zmeny v organizácii dopravy reagujú príliš neskoro. Čo sa týka poškodených obrubníkov, tie budú pred preberacím konaním a uvedením stavby do užívania zhotoviteľom kompletne opravené," reagoval na vzniknutú situáciu námestník zo Slovenskej správy ciest v Košiciach Roman Šplíchal.
Aj pre nadrozmerné autá
Ako ďalej uviedol R. Šplíchal, projektová dokumentácia stavby bola spracovaná odborne spôsobilým projektantom, plne rešpektujúc príslušné technické normy pre navrhovanie križovatiek ciest: "Napriek tomu, že križovatka je navrhnutá ako malá kruhová križovatka, polomer plne vyhovuje premávke na pozemných komunikáciách. V strede kruhovej križovatky je navyše navrhnutý odrazný pruh vyložený z dlažobných kociek z kameňa. Slúži najmä pre prejazd kamiónovej dopravy, v prípade nutnosti aj pre potreby prejazdu nadrozmernejších vozidiel."
Stavba kruhovej križovatky stála investora 28 miliónov korún. Termín ukončenia je naplánovaný na september v tomto roku.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.