kamióny. Ráno ich zase zobúdza hučiaci vrtuľník. Spoločnosť J&T a tatranská radnica zhodne tvrdia - stavia sa nová zjazdovka, inak to nejde.
TATRANSKÁ LOMNICA. Ťažké srdce na stavebný chaos v srdci národného parku má i počítačový programátor Stano D. z Tatranskej Lomnice. "Chcem sa dočkať chvíle, kedy sa už konečne prestane rozvíjať cestovný ruch," hovorí ironicky.
Hneď na to vážne dodáva: "Neviete si predstaviť, keď si pred prácou ráno chcete užiť posledné sekundy spánku, vás o tú chvíľu neúprosne oberie hučiaci vrtuľník. Nič príjemné," vysvetľuje Stano D.
Jeden za druhým
Problém majú i v severnej časti Veľkej Lomnice v okrese Kežmarok. Práve tade nákladiaky smerujúce do Tatier prechádzajú. "Presne ako vravíte, deň a noc. Jeden za druhým. Je desať hodín večer, ale motory hučia," potvrdila jedna Veľkolomničanka.
Zmenu si všimli i cyklisti. "Cestu z Veľkej do Tatranskej Lomnice som mal rád preto, lebo tu jazdí minimum áut. Dnes, keď svojou rýchlosťou prejde okolo kamión, zakaždým ma ide odfúknuť," hovorí s úsmevom cyklista J. Bendík.
Na dohady, či kamióny musia chodiť i počas hlbokej noci, niekedy i 24 hodín denne, sedem dní v týždni, odpovedali zástupcovia mesta Vysoké Tatry a spoločnosti J&T. Prví vydali potrebné povolenia a druhí stavajú zjazdovku.
Mesto: Inak to nešlo
"Inak to nešlo. Stavba prebieha v oblasti, kde kvôli ochrane prírody sa dajú vykonávať práce fakticky len tri mesiace v roku," hovorí vedúci stavebného oddelenia Vysokých Tatier Peter Novák. V iný čas do hry podľa Nováka vstupujú faktory ako liahnutie mláďat, kvitnutie kvetín či poveternostné podmienky.
Novák doplnil, že na kamióny podľa vyhlášky o nadmernom hluku zatiaľ na jeho úrade nikto nesťažoval. Vedúci Novák ďalej uistil, že investor v prípade poškodenia ciest premávkou naložených kamiónov bude musieť dať komunikácie do pôvodného stavu.
20 000 kubíkov zeme
Rovnako sa na vec pozerá spoločnosť J&T, ktorá zjazdovku zo Skalnatého Plesa do Tatranskej Lomnice stavia. "Áno, žiaľ, musíme behať i v noci. Vzhľadom na dobu, kedy sa môžu vykonávať práce a zároveň, ak nechceme zjazdovku stavať niekoľko rokov, sa inak postupovať nedalo," hovorí zástupca J&T Igor Rattaj.
Podľa neho inak ako i nočnými prácami za tri mesiace sa preniesť 20-tisíc kubíkov zeminy nedá. "Žiaľ, ani za podmienky, aby sa ani jedna kvetinka nepošliapala, obrazne povedané, ani to nie je možné," doplnil Rattaj.
Rozdielny režim
Rozdielny režim platí pre vrtuľníky vynášajúce materiál. Tie na rozdiel od kamiónov nemajú povolenie jazdiť 24 hodín denne. Vyštartovať môžu až po šiestej hodine ráno. Spravidla všetky práce vykonávajú v dopoludňajších hodinách.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.