MICHAL FRANK, michal.frankkorzar.sk
Prorektorka Prešovskej univerzity (PU) v Prešove Iveta Kovalčíková strávila tri dni medzi Indiánmi. Išlo o sprievodné podujatie kongresu v Kanade, kde mali odborníci možnosť vidieť, ako reálne funguje systém špeciálneho vzdelávania v prostredí pôvodných obyvateľov Ameriky. O niečo podobné v podmienkach slovenských Rómov sa snaží aj výskumný tím, ktorého je docentka Kovalčíková vedúcou riešiteľkou.
PREŠOV. Prorektorka PU Iveta Kovalčíková je vedúcou 14-členného výskumného tímu, ktorý hľadá metodiku, ako testovať učebný potenciál žiaka, ktorý pochádza z málo podnetného prostredia. Štandardné testy IQ totiž jeho skutočnú kapacitu neodhalia. "Ak niekto rástol osem rokov v prostredí chudobnom na podnety, dosahuje nižšie skóre v štandardných testoch inteligencie, to však neznamená, že nemá potenciál pre jej rozvoj," hovorí I. Kovalčíková. Výskumný tím skúma, ako vyvinúť alternatívu k týmto testom inteligencie, aby neukázali len aktuálny stav, ale aj potenciál. Zároveň sa snaží nájsť postupy pre jeho efektívny rozvoj. "Metodika vyučovania v našom školskom systéme nedokáže vždy odhadnúť, čo takéto dieťa potrebuje na rozvoj potenciálu, ktoré v sebe má," vraví odborníčka, ktorá roky pripravuje pedagógov do budúcej praxe: "Ak prídu bývalí študenti, ktorí pracujú v špecifickom prostredí, často len bezradne krčia plecami, že to, čo sa naučili v škole, v týchto podmienkach nefunguje." Skúsenosti s tým majú najmä učitelia, ktorí vzdelávajú deti z rómskych osád.
Navštívili špeciálnu školu
20. kongres Medzinárodnej asociácie pre kognitívnu výchovu a vzdelávanie bol určený len úzkej skupine 40dborníkov. Tí mali okrem odborných diskusií možnosť trojdenného pobytu v rezervácii na území pôvodných severoamerických Indiánov z kmeňa Nakoda. "Videli sme, ako sa v miestnej indiánskej škole v praxi využívajú práve tieto testy učebných potencialít a špeciálne vzdelávacie programy." Po negatívnych výsledkoch s internátnymi školami pristúpila Kanada k opačnému trendu. Školy buduje priamo na indiánskom území a sú prispôsobené ich kultúre.
Indiáni vs. Rómovia
Indiáni majú niektoré podobné problémy ako slovenskí Rómovia (veľká nezamestnanosť, nízka vzdelanosť, rozšírený alkoholizmus). V mnohom sú však odlišní. Do chodu školy sa zapája celá komunita, najmä starší obyvatelia, ktorých si tam veľmi ctia. Takisto si Indiáni uchovávajú svoje kultúrne tradície a rituály, ktoré sa premietajú aj do obsahu vyučovania. Odlišnosť je v temperamente. Kým rómske deti sú emotívne, pohyblivé, komunikatívne, Indiáni sú mlčanliví, strnulí, uzavretí. V triede vládne často hrobové ticho.
Dajú sa skúsenosti so severoamerickými Indiánmi využiť pri slovenských Rómoch? "Tú istú otázku mi položili reportéri z CBS," vraví I. Kovalčíková a zdôrazňuje, že v oboch krajinách sa "vlády či regionálne autority snažia zamýšľať nad tým, aby sa situácia zmenila. Aby ľudia zo sociálne znevýhodneného a menej podnetného prostredia vyšli zo začarovaného kruhu a dosiahli kvalifikáciu, aby sa mohli uplatniť na trhu práce". Podľa jej slov by sa dal na Slovensku nastaviť obsah vzdelávania na tzv. rozvoji potencionalít (teda skrytých schopností každého dieťaťa).
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.