znížila. Autobusári reagujú: Platenie čipom ostáva stále výhodnejšie.
POPRAD. Niektorí sa podľa svojich slov cítia "podvedení". "Nasľubovali nám výhody, a teraz i pri čipových kartách za lístok platíme tak veľa. Karta predsa stála 150 korún. Tým, čo si ju kúpili tesne pred koncom roka a cestujú len občas, sa táto investícia vôbec nemusí splatiť," sťažuje sa Milan z Veľkej Lomnice. Cestujúci takisto nechápe, prečo sa o zdražení musel dozvedieť až v autobuse pri kúpe lístka.
Riaditeľ: Stále lacnejšie
Riaditeľ popradského prepravcu SAD Lubomír Melichar reaguje, že tieto výčitky nie sú oprávnené. "Platenie čipovou kartou je stále lacnejšie. Karta sa oplatí, lebo cena sa upravovala pri oboch spôsoboch platby. Kartou i v hotovosti," povedal riaditeľ. Podľa neho pri niektorých dlhších pásmach môže byť výhodnosť čipov ešte výraznejšia.
Riaditeľ zdôrazňuje, že tarify určila prešovská župa a jednotlivé SAD ich len prebrali. Podobne vysvetľuje výčitky k informovaniu. "Krajskí poslanci prijali výmer na poslednú chvíľu, tesne pred dňami voľna. Tam mohli vzniknúť medzere v komunikácii."
Čo by na to Pytagoras?
V každom prípade zaujímavým ostáva algoritmus tvorby čipového cenníka. Ktovie, či by ho vedel odhaliť napríklad slávny matematik Pytagoras? Pri trasách do 10 kilometrov čipová zľava tvorí 10 centov. Od 11. do 17. kilometra to je už 15 centov. No medzi 14. a 20. kilometrom sa zľava zrazu stenčuje na 5 centov! No hneď v susednom pásme 21 až 25 kilometrov dĺžky trasy je to už znova 15 centov. Pri trasách okolo 50 kilometrov zľava začína dosahovať 20 centov. Potom znova klesá na desať.
Všetky sú stratové
Mnohí cestujúci sa po novom roku pýtali, prečo zdražovanie, keď cena palív klesá. Riaditeľ Melichar odpovedá, že palivo tvorí len 30 až 40 percent nákladov dopravcu. "Všetky autobusky v kraji sú pri osobnej doprave stratové. Akútne potrebujeme obnovovať vozový park. Treba riešiť i mzdy," odôvodňoval zvýšenie riaditeľ. Ten sa neobáva konkurencie železnice, ktorá na nový rok cestovné nezvyšovala. Na niektorých jej trasách sa kvôli euru objavilo i trojcentové zlacnenie. "Železničiarov nechceme chápať ako konkurentov. Skôr myslíme na spoločné projekty integrovanej dopravy," povedal Melichar.
--- ZĽAVY ---
Z 27 na 5 centov
Najviac sa "čipová zľava" znížila v pásme 18 až 20 kilometrov. Minulého roku napríklad cestujúci z Tatranskej Lomnice do Popradu kartou zaplatil 26 korún (0,86 €), v hotovosti ho cesta vyšla 32 korún (1,06 €). Po novom roku kartou zaplatí už 1,05 € (31,63 Sk), v hotovosti 1,10 € (33 Sk). Čipová zľava sa tak v starých korunách scvrkla z 8 na 1,37 koruny (z 0,27 na 0,05 €). Ak napríklad kvôli práci trasu absolvujete za týždeň desaťkrát, ide už o peknú kôpku peňazí.
--- CENY ---
Nové autobusové tarify
Pásmo (km)Bežná cena (€)Zľavnená čipová cena (€)
Do 40,500,40
5 -70,550,45
8 - 100,700,60
11 - 130,850,70
14 - 1710,85
18 - 201,101,05
21 - 251,301,15
26 - 301,601,50
31 - 351,801,70
36 - 401,951,85
41 - 452,102,00
46 - 502,402,20
51 - 552,552,45
56 - 602,802,70
61 - 703,103,00
71 - 803,453,35
81 - 903,953,85
91 - 1004,404,30
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.