úrade a občania sa na poradcov môžu obrátiť každú stredu v čase od 11.30 do 17.30. Záujemcovia sa môžu vopred telefonicky objednať, časový rozsah poradenstva je stanovený na pol hodiny.
PREŠOV. Myšlienka zriadiť poradenské stredisko pre úspory energie podľa Jána Ilkoviča, ktorý je jedným z troch poradcov strediska, vyplýva z Koncepcie mesta Prešov v oblasti tepelnej energetiky. Tú muselo mesto podľa zákona vypracovať. Jedným z jej záverov bolo aj zriadenie poradenského strediska.
Poradenstvo pokračuje do konca roka
"Poradenské stredisko je financované mestom. V budúcnosti sa však predpokladá financovanie z európskych fondov," tvrdí J. Ilkovič. Poradenstvo mesto poskytovalo už od roku 2007 do polovice roku 2008. "Jeho dvere sa opäť otvorili 12. februára a predpokladá sa, že ostanú pre verejnosť otvorené až do konca roka.
Nosnou témou je úspora energií
Bezplatné poradenstvo sa poskytuje v piatich základných oblastiach: úspory energie, využívania obnoviteľných zdrojov energie, energetickej certifikácie budov, kontroly kotlov a klimatizačných zariadení a zatepľovania budov.
J. Ilkovič potvrdil, že ak by sa občania zaujímali aj o iné oblasti, vedeli by im poradiť hneď alebo po získaní potrebných informácií.
Tlačový tajomník mesta Prešov Michal Kaliňák objasnil dôvody obnovenia poradenstva: "Keďže sa stredisko osvedčilo v minulom období, rozhodli sme sa v tom pokračovať aj v tomto roku." Nosnou témou je podľa neho úspora energií s dôrazom na úspory tepla a tepelnej energie.
Ľudia môžu ušetriť
Podľa M. Kaliňáka vedú poradenské centrum odborníci, ktorými sú energetickí audítori. "V súčasnosti poradenstvo v Prešove funguje iba druhý týždeň, čo je krátky čas na to, aby sa ľudia o ňom dozvedeli," odpovedal J. Ilkovič na našu otázku, aký je záujem o toto poradenstvo. Väčšiemu záujmu by podľa neho pomohla lepšia propagácia medzi obyvateľmi zo strany mesta. V rokoch 2007-08 poradenstvo využilo okolo 150 ľudí.
Občanov najväčšmi zaujímalo zatepľovanie bytových domov, vyúčtovanie tepla, obnoviteľné zdroje energie a certifikácia budov. Podľa J. Ilkoviča má poradenstvo zmysel najmä v tom, že ľudia môžu ušetriť peniaze za energie a vyvarovať sa prípadných chýb a nedorozumení.
Poskytujú základné informácie
Zámerom je poradiť občanom, malým firmám, organizáciám a verejnému sektoru. Najviac však poradenstvo využívajú občania, bývajúci v bytových a rodinných domoch. Záujemcovia dostanú základné informácie potrebné na to, aby sa vedeli v problematike zorientovať a taktiež sa môžu dozvedieť, ako majú postupovať v konkrétnych prípadoch. Rovnako poskytujú aj potrebné zoznamy a kontakty osôb alebo organizácií, ktoré by občanom mohli pomôcť, vzorové tlačivá a zmluvy.
Autor: čuch
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.