Prešovská župa sa bráni, že koná. Prípravné práce na oprave kritického úseku podľa nej len nevidno.
HORNÝ SMOKOVEC. O téme sa hovorí takmer na každom mestskom zastupiteľstve. Vrásky na čele však majú najmä mestskí dopravní experti a policajti. Marian Reichwalder z tatranského oddelenia dopravy hovorí, že cesta sa začala zosúvať ešte v roku 2001. "Napriek množstvám prísľubov, ale i žiadostí bez odpovedí, sa problém za tie roky stále len prehlbuje." Podľa Reichwaldera riešenie neustálym "zlepovaním" a provizórnym múrikom je absolútne nedostatočné.
Časovaná bomba?
Náčelníka tatranskej mestskej polície Miroslava Kolodzeja trápi bezpečnostné riziko, ktoré svah klesajúci stále nižšie a nižšie prináša. "Tesne pod cestou je električková trať. Čisto teoreticky, v tom najhoršom scenári nemožno vylúčiť, že svah spadne v momente, keď na ceste budú autá a pod ňou vozeň," povedal Kolodzej.
Podľa Reichwaldera ďalšie čakanie môže byť nebezpečné: "Všetky médiá sa tu zhŕknu, keď sa nedajbože náhodu niečo stane. Konať treba teraz. Potom sa nás budú pýtať - prečo ste nič nerobili?"
Extrémny šport na kolesách
Riziká sú podľa Tatrancov viacnásobné a každodenné. "Prepad na ceste je veľký. Ak idete predpísanou štyridsiatkou, auto na zlomovom bode doslova hupne stranou a celé nadskočí. V drsných prírodných podmienkach tu býva často námraza alebo hmla," hovorí Reichwalder.
Ten doterajší pokles vozovky odhaduje najmenej na 20 centimetrov. "Ak sa len toto všetko spojí s neznalosťou terénu, nedodržaním zníženej rýchlosti, riziko dopravnej kolízie sa značne zvyšuje," dodáva náčelník.
Tepna Tatier
Ak by, nedajbože, cesta spadla, došlo by k ochromeniu chodu mesta. Cesta s električkou je totiž jediným spojením centrálnych Smokovcov s hospodárskym motorom Tatier - Tatranskou Lomnicou. "Muselo by sa obchádzať cez Veľký Slavkov a Veľkú Lomnicu, čo sú desiatky kilometrov," dodal Reichwalder.
"Ak sa zrúti padajúca polovica, je vylúčené, že by ostala priechodná druhá strana alebo železnica," dodal Kolodzej. Podľa neho najvážnejšie je však trvajúce riziko nehôd.
Župa: Konáme!
Hovorkyňa prešovskej župy Veronika Fitzeková priznáva vážnosť problému. Zároveň však odmieta, že by kraj nič nerobil. "Zosuv cesty sme začali riešiť už dávnejšie, keďže ide o mimoriadne frekventovanú komunikáciu, veľmi dôležitú z hľadiska zabezpečenia tatranskej dopravy," povedala.
Intenzívne práce na oprave podľa nej trvajú už rok. "Pri takýchto opravách však dlho trvá prípravná fáza, ktorú ešte nie je vidieť," dodala Fitzeková.
Oprava si vyžiada desať miliónov
Projektová dokumentácia je pripravená. Oprava by mala stáť cez 331 939 eur (10 miliónov korún). Kraj chce peniaze získať z eurofondov. Na to však najskôr potrebuje vydané stavebné povolenie. Tu celú akciu podľa župy spomaľujú nevysporiadané majetkové vzťahy. "Oslovili sme v tejto súvislosti železnice a vzhľadom na nedostatky pri delimitácii aj Slovenskú správu ciest," hovorí Fitzeková. Tá predpokladá, že o peniaze by župa mohla požiadať v máji.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.