Úsek železničnej trate pri Jablonove nad Turňou v okrese Rožňava možno považovať za technicky relatívne vyspelý.
Uviedol prodekan pre vedu a výskum Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity v Žiline (UNIZA) Jozef Gašparík. Dodal však, že v úseku chýba systém na automatické zastavenie vlaku či odvratná koľaj, ktoré by mohli pondelňajšej nehode dvoch rýchlikov predísť.
Podľa prodekana je úroveň technologického zabezpečenia železnice na Slovensku v jednotlivých traťových úsekoch rozdielna. Kým hlavné koridorové trate sú už vybavené modernými elektronickými a diaľkovo riadenými systémami, na vedľajších a jednokoľajových tratiach fungujú staršie zabezpečovacie zariadenia rôznej technickej úrovne.

Technicky vyspelý úsek
Pripomína však, že železničná doprava patrí dlhodobo medzi najbezpečnejšie druhy dopravy a počet nehôd je v porovnaní s cestnou dopravou minimálny.
„Úsek pri Jablonove nad Turňou možno považovať za technicky relatívne vyspelý, je vybavený traťovým a staničným zabezpečovacím zariadením 3. kategórie so závislosťou návestidiel od polohy výmen. Ide o automatizovaný systém, ktorý zabraňuje postaveniu vlakovej cesty na obsadenú koľaj a umožňuje bezpečné riadenie vlakovej dopravy v rámci výhybne,“ skonštatoval Gašparík.
V úseku pri Rožňave, rovnako aj na celej južnej trati medzi Zvolenom a Košicami však chýba Európsky vlakový zabezpečovací systém, ktorý sleduje pohyb každého vlaku v reálnom čase.
Prenáša údaje o polohe a rýchlosti a automaticky zasiahne, ak rušňovodič nereaguje na návesť Stoj alebo prekročí rýchlosť. Ak by bol na úseku pri Jablonove nad Turňou systém zavedený, vlak by automaticky zabrzdil ešte pred miestom zrážky.
„Obmedzený výhľad v stúpaní trate v oblúku skracuje reakčný čas rušňovodiča a absencia automatického dohľadu nad pohybom vlaku znamená, že pri prejdení návesti Stoj na návestidle systém nezastaví vlak automaticky. Naopak, traťové zabezpečovacie zariadenie pri neoprávnenom obsadení výhybky rozsvieti zakazujúcu návesť Stoj pre vlak opačného smeru,“ opísal Gašparík.

Odvratná koľaj
Systém ETCS si podľa prodekana vyžaduje investície do infraštruktúry i samotných rušňov. Náklady odhaduje približne na 1,5 až tri milióny eur na kilometer trate a približne 250 000 až 600 000 eur na jedno vozidlo.
„Danej nehode by sa tiež mohlo predísť stavebným opatrením, ktoré je realizované na iných výhybniach na trati Košice - Zvolen, a to je vybudovanie takzvanej odvratnej koľaje za hlavným návestidlom, na ktorú by boli nasmerované ďalšou výhybkou tie vlaky, ktoré nepovolene prejdú za návestidlo v polohe Stoj,“ doplnil Gašparík.
Možné príčiny
Pondelňajšia nehoda dvoch rýchlikov je podľa prodekana UNIZA pravdepodobne výsledkom kombinácie ľudskej chyby a absencie vlakového zabezpečovača, napríklad systému ETCS.
„Alternatívne nemožno vylúčiť ani technickú poruchu rušňa, najmä poruchu brzdového systému, v dôsledku ktorej vlak nezastavil ani pri správnej reakcii rušňovodiča. Takáto porucha by musela byť predmetom technického vyšetrovania vrátane analýzy údajov záznamu jazdy a brzdového systému. Naopak, zlyhanie samotného traťového zabezpečovacieho zariadenia je podľa verejne dostupných informácií a poznania fungovania týchto zariadení takmer vylúčené,“ uviedol Gašparík.

Vyšetrovanie nehody
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v stredu v súvislosti s pondelňajšou nehodou rýchlikov konštatovali, že v rámci zvyšovania bezpečnosti postupne implementujú systém ETCS na hlavné trasy. Južný hlavný ťah, na ktorom k nehode došlo, je súčasťou doplnkovej koridorovej siete.
Odvratná výhybka, ktorá pri tuneli v Jablonove nad Turňou chýba, by podľa štátneho podniku mohla nehodu ovplyvniť skôr negatívnym spôsobom, keďže sa úsek trate, kde sa vlaky čelne zrazili, nachádza medzi hlbokým zrázom a svahom Sorošky.
Polícia pre nehodu začala trestné stíhanie pre zločin všeobecného ohrozenia. Vyšetrovanie nehody vedie aj Železničná spoločnosť Slovensko v spolupráci so ŽSR. Paralelne prebieha i vyšetrovanie Ministerstva dopravy SR, ktoré analyzuje okolnosti a navrhuje opatrenia na zvýšenie bezpečnosti.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.