Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Gašparík: Nehode rýchlikov by predišli odvratná koľaj či systém na automatické zastavenie

Úsek považuje za technicky relatívne vyspelý.

(Zdroj: TASR)

Úsek železničnej trate pri Jablonove nad Turňou v okrese Rožňava možno považovať za technicky relatívne vyspelý.

Uviedol prodekan pre vedu a výskum Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity v Žiline (UNIZA) Jozef Gašparík. Dodal však, že v úseku chýba systém na automatické zastavenie vlaku či odvratná koľaj, ktoré by mohli pondelňajšej nehode dvoch rýchlikov predísť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa prodekana je úroveň technologického zabezpečenia železnice na Slovensku v jednotlivých traťových úsekoch rozdielna. Kým hlavné koridorové trate sú už vybavené modernými elektronickými a diaľkovo riadenými systémami, na vedľajších a jednokoľajových tratiach fungujú staršie zabezpečovacie zariadenia rôznej technickej úrovne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Roky jazdil po trati, kde sa zrazili vlaky: Pred tunelom sme mali rešpekt, neviete, čo je za ním Čítajte 

Technicky vyspelý úsek

Pripomína však, že železničná doprava patrí dlhodobo medzi najbezpečnejšie druhy dopravy a počet nehôd je v porovnaní s cestnou dopravou minimálny.

„Úsek pri Jablonove nad Turňou možno považovať za technicky relatívne vyspelý, je vybavený traťovým a staničným zabezpečovacím zariadením 3. kategórie so závislosťou návestidiel od polohy výmen. Ide o automatizovaný systém, ktorý zabraňuje postaveniu vlakovej cesty na obsadenú koľaj a umožňuje bezpečné riadenie vlakovej dopravy v rámci výhybne,“ skonštatoval Gašparík.

V úseku pri Rožňave, rovnako aj na celej južnej trati medzi Zvolenom a Košicami však chýba Európsky vlakový zabezpečovací systém, ktorý sleduje pohyb každého vlaku v reálnom čase.

Prenáša údaje o polohe a rýchlosti a automaticky zasiahne, ak rušňovodič nereaguje na návesť Stoj alebo prekročí rýchlosť. Ak by bol na úseku pri Jablonove nad Turňou systém zavedený, vlak by automaticky zabrzdil ešte pred miestom zrážky.

SkryťVypnúť reklamu

„Obmedzený výhľad v stúpaní trate v oblúku skracuje reakčný čas rušňovodiča a absencia automatického dohľadu nad pohybom vlaku znamená, že pri prejdení návesti Stoj na návestidle systém nezastaví vlak automaticky. Naopak, traťové zabezpečovacie zariadenie pri neoprávnenom obsadení výhybky rozsvieti zakazujúcu návesť Stoj pre vlak opačného smeru,“ opísal Gašparík.

Súvisiaci článok Zrážka vlakov ako symbol stavu železníc? Trnka kritizuje Bratislavu, Šutaj Eštok vidí hyenizmus Čítajte 

Odvratná koľaj

Systém ETCS si podľa prodekana vyžaduje investície do infraštruktúry i samotných rušňov. Náklady odhaduje približne na 1,5 až tri milióny eur na kilometer trate a približne 250 000 až 600 000 eur na jedno vozidlo.

„Danej nehode by sa tiež mohlo predísť stavebným opatrením, ktoré je realizované na iných výhybniach na trati Košice - Zvolen, a to je vybudovanie takzvanej odvratnej koľaje za hlavným návestidlom, na ktorú by boli nasmerované ďalšou výhybkou tie vlaky, ktoré nepovolene prejdú za návestidlo v polohe Stoj,“ doplnil Gašparík.

SkryťVypnúť reklamu

Možné príčiny

Pondelňajšia nehoda dvoch rýchlikov je podľa prodekana UNIZA pravdepodobne výsledkom kombinácie ľudskej chyby a absencie vlakového zabezpečovača, napríklad systému ETCS.

„Alternatívne nemožno vylúčiť ani technickú poruchu rušňa, najmä poruchu brzdového systému, v dôsledku ktorej vlak nezastavil ani pri správnej reakcii rušňovodiča. Takáto porucha by musela byť predmetom technického vyšetrovania vrátane analýzy údajov záznamu jazdy a brzdového systému. Naopak, zlyhanie samotného traťového zabezpečovacieho zariadenia je podľa verejne dostupných informácií a poznania fungovania týchto zariadení takmer vylúčené,“ uviedol Gašparík.

Súvisiaci článok Ľudí vymrštilo zo sedadiel, batožina lietala. Čo hovoria cestujúci po zrážke vlakov Čítajte 

Vyšetrovanie nehody

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v stredu v súvislosti s pondelňajšou nehodou rýchlikov konštatovali, že v rámci zvyšovania bezpečnosti postupne implementujú systém ETCS na hlavné trasy. Južný hlavný ťah, na ktorom k nehode došlo, je súčasťou doplnkovej koridorovej siete.

Odvratná výhybka, ktorá pri tuneli v Jablonove nad Turňou chýba, by podľa štátneho podniku mohla nehodu ovplyvniť skôr negatívnym spôsobom, keďže sa úsek trate, kde sa vlaky čelne zrazili, nachádza medzi hlbokým zrázom a svahom Sorošky.

Polícia pre nehodu začala trestné stíhanie pre zločin všeobecného ohrozenia. Vyšetrovanie nehody vedie aj Železničná spoločnosť Slovensko v spolupráci so ŽSR. Paralelne prebieha i vyšetrovanie Ministerstva dopravy SR, ktoré analyzuje okolnosti a navrhuje opatrenia na zvýšenie bezpečnosti.

Železnice Slovenskej republiky

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  1. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  4. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  5. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  6. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  7. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  8. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 162
  2. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 468
  3. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 6 651
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 3 964
  5. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 717
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 649
  7. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 2 016
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 874
  1. Martin Fronk: Talianske mesto, ktoré vonia po víne, histórii a horách
  2. Štefan Šturdzík: Politici sa navzájom obviňujú , kto má väčšiu vinu.Ale ani jeden nepredstavil víziu , pre budúcnosť tejto krajiny. To nahráva krajnej pravici.
  3. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  4. Juraj Sališ: Sú Francúzi lepší ako my?
  5. Tadeáš Ďurica: Slovensko potrebuje svojho druhého Dzurindu
  6. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži.
  7. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  8. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 191
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 104
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 348
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 028
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 957
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 201
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 002
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 985
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  2. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  3. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  4. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  5. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  6. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  7. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  8. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu