Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Európsky systém riadenia vlakov eliminuje riziko zrážky. Problémom sú financie, tvrdia železnice

Potrebovali by na to miliardy eur.

Záchranársky vrtuľník na mieste zrážky dvoch rýchlikov.Záchranársky vrtuľník na mieste zrážky dvoch rýchlikov. (Zdroj: TASR)

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v rámci zvyšovania bezpečnosti postupne implementujú Európsky systém riadenia vlakov (ETCS), ktorý okrem iného eliminuje riziko zrážky protiidúcich vlakov. Zavedenie systému si však vyžaduje značné finančné zdroje, len pri hlavnej koridorovej železničnej sieti náklady odhadujú na vyše 1,2 miliardy eur. Informovala o tom hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Súvisiaci článok Roky jazdil po trati, kde sa zrazili vlaky: Pred tunelom sme mali rešpekt, neviete, čo je za ním Čítajte 

Nedostatočné zabezpečenie tratí systémom ETCS

Nedostatočné zabezpečenie tratí systémom ETCS na Slovensku po pondelňajšej (13. 10.) nehode dvoch rýchlikov v okrese Rožňava kritizovala napríklad Asociácia priemyselných zväzov a dopravy (APZD).

SkryťVypnúť reklamu

Systém ETCS okrem iného zabraňuje neúmyselnému prechodu návestidla v polohe Stoj, čím eliminuje riziko zrážky dvoch protiidúcich vlakov. Podľa ŽSR je systém v súčasnosti zavedený na vyše 26 percentách hlavných koridorových železničných tratí, ktorých celková dĺžka na Slovensku dosahuje 1636 kilometrov. Ostatné hlavné a vedľajšie trate majú dĺžku približne 2000 kilometrov.

„Nikde v Európskej únii podľa nášho vedomia nie je ETCS inštalované na regionálnych tratiach alebo na tratiach nízkeho významu, a to z jednoduchého dôvodu. Je to príliš drahé aj pre dopravcov, aj pre správcov infraštruktúry. Oplatí sa len na tratiach s vysokým významom,“ vysvetlil generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.

Súvisiaci článok Vlaky na južnej trase často meškajú, križuje sa vždy v inej stanici, hovorí vlakvedúca Čítajte 

Problémom sú financie

Systém ETCS je v súčasnosti zavedený na úseku medzi Svätým Jurom a Žilinou a medzi Žilinou a Čadcou. V roku 2026 by mal byť spustený aj na trati medzi Žilinou a Varínom a v rokoch 2030 a 2031 v úsekoch Devínska Nová Ves - Kúty a Lučivná - Poprad - Markušovce.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa ŽSR sú problémom pri implementácii ETCS najmä financie. Náklady na zavedenie systému len na hlavnú koridorovú sieť vrátane nutnej modernizácie zabezpečovacích a oznamovacích zariadení štátny podnik odhaduje približne na 1,2 až 1,4 miliardy eur. Doplnenie systému na zvyšné trate by si vyžiadalo ďalších približne 2,43 miliardy eur.

Naviedla vlak na slepú koľaj

Južný hlavný ťah, na ktorom došlo k nehode dvoch rýchlikov, je súčasťou doplnkovej koridorovej siete. Výstavba úseku medzi Rožňavou - Lipovníkom a Turňou nad Bodvou vrátane Jablonovského tunela sa začala v roku 1951, trať bola dokončená o štyri roky neskôr. Výhybňa Tunel nemá podľa ŽSR konfiguračne vybudovanú takzvanú odvratnú výhybku, ktorá by v prípadoch, k akému došlo v pondelok, naviedla vlak na slepú koľaj.

SkryťVypnúť reklamu

„Odvratná výhybka by však v tomto prípade priebeh nehody ovplyvnila skôr negatívnym spôsobom, keďže úsek trate, kde sa vlaky čelne zrazili, sa nachádza medzi hlbokým zrázom a svahom Sorošky. Pravdepodobne by aj pri existencii odvratnej výhybky s časťou slepej koľaje došlo k vykoľajeniu na jej konci a k presahu čela rušňa do prierezu koľaje a následnej zrážke,“ uviedla Lániková.

ŽSR verejnosť ubezpečuje, že napriek mimoriadnej udalosti v okrese Rožňava patrí železničná doprava dlhodobo k najbezpečnejším a tiež najekologickejším druhom dopravy. „Rozumieme, že cestujúci dnes môžu mať obavu z cesty vlakom, avšak radi by sme pripomenuli, že takéto nehody sa stávajú naozaj výnimočne a väčšinou je ich príčinou súhra viacerých nepredvídateľných okolností,“ skonštatovala hovorkyňa.

Trestné stíhanie pre zločin všeobecného ohrozenia

K zrážke dvoch rýchlikov pred tunelom pri obci Jablonov nad Turňou došlo v pondelok krátko po 10.00 h. Nehoda sa stala na mieste, kde sa trate križujú a prechádzajú do jednokoľajovej trate. Vo vlakoch sa nachádzalo približne 100 ľudí. Väčšina z nich sa zranila. Po nehode evidovali sedem ľudí v kritickom stave, 14 stredne ťažko zranených a 48 ľahko poranených. Železničnú dopravu v úseku čiastočne obnovili v utorok (14. 10.) večer, od stredy už vlaky úsekom prechádzajú po oboch traťových koľajach s rýchlostným obmedzením 50 kilometrov za hodinu.

Polícia pre nehodu začala trestné stíhanie pre zločin všeobecného ohrozenia. Vyšetrovanie nehody vedie aj Železničná spoločnosť Slovensko v spolupráci so ŽSR. Paralelne prebieha i vyšetrovanie Ministerstva dopravy SR, ktoré analyzuje okolnosti a navrhuje opatrenia na zvýšenie bezpečnosti.

Železnice Slovenskej republiky

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  6. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  7. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  4. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  5. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  6. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  7. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  8. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 10 455
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 224
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 7 599
  4. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 677
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 425
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 2 903
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 127
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 677
  1. Štefan Šturdzík: Cardinal - kriminálny seriál, ktorý vám nedovolí odísť od telky.
  2. Vladimír Krátky: Chcete vlaky zadarmo ? Dáme Vám vlaky zadarmo !
  3. Ján Raclavský: Fico vie vládnuť, ale nevie riadiť krajinu
  4. Dušan Uhrin: Koho a prečo za mrežami: prípad arménskeho arcibiskupa.
  5. Juraj Sališ: Matovičovo Kinder vajce
  6. Judita Vargová: Fiko nikdy nebol slovenský premiér
  7. Marián Viskupič: Rozpočet 2026: Podvod roka, nie zákon roka
  8. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 036
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 18 466
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 749
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 9 251
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 661
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 033
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 5 102
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 908
  1. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  2. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  3. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  4. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  5. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  6. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  7. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  8. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu