VYSOKÉ TATRY. Český europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), ktorý sa venuje téme zneužívania eurofondov, zverejnil video, v ktorom tvrdí, že cyklocesta vo Vysokých Tatrách za 1,8 milióna bola „odfláknutá“ a chýba na nej stavebný materiál za 276 000 eur. Tvrdí, že zhotoviteľ by mal peniaze vrátiť.
Zdechovský sa opiera o znalecký posudok, ktorý si dalo vypracovať mesto Vysoké Tatry (okres Poprad). Posudok vypracovala znalkyňa, ktorá je zároveň šéfkou stavebnej spoločnosti. Tá má v súčasnosti v meste veľkú zákazku. Ona sama tvrdí, že v konflikte záujmov nie je.
Zhotoviteľ sa bráni, že stavba bola riadne skolaudovaná a nedostali na ňu od mesta za tri roky žiadnu reklamáciu. Považuje to preto za zarážajúce.
Terajší primátor hovorí, že si na základe podozrení od občanov mesto objednalo súdnoznalecký posudok a podalo podnet na prokuratúru, aby danú vec vyšetrila. Tá začala konať.
Bývalý primátor, za ktorého éry sa cyklocesta dokončila, považuje problém za nafúknutý a tvrdí, že mesto malo konať, keď chodník poškodilo počasie.
Výstavbu podľa jeho slov sprevádzali ťažkosti a ochrana prírody nedovolila na chodník dať asfalt, navyše sa objavili močariská pod podložím. Stavbu sa však napokon podarilo dokončiť a boli na nej opakované kontroly.
Cyklocesta zatiaľ uzavretá nie je. Čo sa teda deje v Tatrách?
Stavbu sprevádzali komplikácie
Cyklotrasu medzi Tatranskou Kotlinou a Tatranskou Lomnicou, dlhú 8,7 kilometra, otvorili v októbri 2022 po dvoch rokoch stavebných prác.
Mesto Vysoké Tatry ju postavilo z eurofondov, v rámci spoločného projektu s poľským mestom Zakopané. Z európskych zdrojov na ňu išlo vyše 1,4 milióna eur, celkové náklady aj so spolufinancovaním boli o štyristotisíc vyššie.
Mesto zabezpečovalo výkup pozemkov, čo výstavbu zdržalo. Cyklotrasa sa nachádza v národnom parku, preto je jej povrch štrkový. Po jej dĺžke sa nachádza šesť odpočívadiel a sedem mostov.
Stavbu sprevádzali komplikácie. V apríli 2022 sme v Korzári písali o jej meškaní a zdražení o 358-tisíc z dôvodu „vykonania nevyhnutných prác ako výmena podložia, realizácia oceľových chráničiek a betónových priepustov“. Problémové boli úseky, pod ktorými sa objavili mokrade.
Cyklochodník napokon otvorili v októbri 2022. Vtedajší primátor Ján Mokoš (nezávislý) povedal: „Projekt sme začali pripravovať ešte pred desiatimi rokmi. Všetky projekty sa v našom meste rodia veľmi ťažko, pretože nemáme pozemky ani toľko majetku. Druhá vec je, že sme v národnom parku a musíme rešpektovať kritériá, ktoré vychádzajú zo zákona o ochrane prírody. Okrem toho oproti Poliakom máme veľkú byrokraciu z hľadiska povoľovania projektov a ich preverovania.“

Europoslanec: Neprešiel by tadiaľ ani traktor
Po takmer troch rokoch sa téma cyklotrasy objavila znovu na stole. Europoslanec Tomáš Zdechovský v nedeľu na sociálnej sieti X napísal, že cesta je „štrková pasca na turistov“ a nebezpečná a jej cena nezodpovedá výsledku. Odvoláva sa pritom na znalecký posudok, ktorý si objednalo nové vedenie mesta na čele s Jozefom Štefaňákom (nezávislý).
Český europoslanec k tomu natočil aj video. „Toto je cyklocesta vo Vysokých Tatrách. Keď sa pozriete na kamene, ktoré boli na ňu použité, tak by ste cez ňu neprešli ani na traktore, nieto na bicykli. A tieto projekty sme platili z peňazí daňových poplatníkov Európskej únie. Nie, nerobím si žarty. Táto cyklocesta skutočne nie je cyklocesta a zhotoviteľ ju pekne odflákol. Takže peniaze, ktoré na ňu boli vynaložené, by sa mali vrátiť. Ale nie od mesta, ktoré je užívateľom, ale od zlého zhotoviteľa, ktorý ju takto zle vytvoril,“ tvrdí vo videu Zdechovský.
Nedostali žiadnu reklamáciu
Zhotoviteľom, na ktorého ukázal prstom, je popradská akciová spoločnosť Arprog. Stavebná firma obvinenia odmieta.
Podľa predsedu predstavenstva Ivana Ondka spoločnosť „zhotovila dielo cyklistický chodník podľa projektovej dokumentácie, ktorá bola vypracovaná v roku 2012“.
Upozorňuje, že projekt neobsahuje povrchové úpravy zhotovené zo živičných zmesí z dôvodu zamietnutia zo strany kompetentných orgánov. Dielo bolo na jeseň 2022 skolaudované a odovzdané a prevzaté bolo 30. septembra 2022.
„Cyklistický chodník sa nachádza v prostredí s náročnými klimatickými podmienkami, ktoré môžu mať vplyv na stav chodníka, ktorý bol vybudovaný čiastočne v 3. až 5. stupni ochrany s požiadavkou zachovania koreňových systémov,“ konštatuje zhotoviteľ.
Zároveň zdôrazňuje, že za tri roky si mesto Vysoké Tatry neuplatnilo žiadnu reklamáciu. „Pán primátor Štefaňák vykonáva funkciu primátora od roku 2022, žiadne výhrady voči cyklistickému chodníku neuviedol,“ uviedla firma v stanovisku.
Až v apríli tohto roku dostali od mesta žiadosť o mimosúdne rokovanie, znovu bez reklamácie. „Na tento list sme odpovedali 28. mája 2025,“ referoval predseda predstavenstva.
Právne vzťahy medzi zhotoviteľom a objednávateľom upravuje Obchodný zákonník.
„Pokiaľ by mesto Vysoké Tatry ako objednávateľ postupovalo so starostlivosťou riadneho hospodára, tak by v prípade zistených nedostatkov reagovalo reklamáciou diela včas, a nie takmer tri roky od zhotovenia diela. Navyše, mesto Vysoké Tatry žiadnu reklamáciu neuplatnilo do dnešného dňa. Postup mesta Vysoké Tatry je zarážajúci aj s prihliadnutím, že takéto postupy môžu byť dôvodom pre poškodenie dobrého mena našej spoločnosti,“ dodal.

Nevedeli, čo reklamovať
„Keď chcete niečo reklamovať, musíte mať nejaké stanovisko. Keďže moji pracovníci to nevedeli vypracovať, pretože nie sú odborníkmi v danom odbore, museli sme si najať znalca. Aby sme vedeli, čo máme reklamovať,“ vysvetľuje primátor Vysokých Tatier Štefaňák, prečo mesto nepodalo žiadnu reklamáciu.
Dalo si vypracovať znalecký posudok. Ten spracovala súdna znalkyňa Vladimíra Smižanská. Tá zároveň figuruje na čele stavebnej spoločnosti BauTop.
Táto eseročka má v meste Vysoké Tatry zákazku na rekonštrukciu budovy mestského úradu za takmer 700-tisíc eur.

Znalkyňa: Nie som v konflikte záujmov
Podľa zákona musí byť znalec vylúčený, „ak možno mať pre jeho pomer k veci, k zadávateľovi alebo k inej osobe, ktorej sa úkon týka, pochybnosť o jeho nezaujatosti“.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.