Na opravovanom moste v Poprade praskol nosník. Vlaky majú začať jazdiť v tomto úseku až v sobotu

V kritickom stave je už dlhé roky.

POPRAD. Pre problém v Poprade v stredu od skorých ranných hodín meškali vlaky aj desiatky minút. Doprava bola prerušená v úseku z Popradu do Spišskej Novej Vsi od približne tretej rána. Na moste na ceste I/18 ponad železničnú trať medzi Popradom a Košicami totiž praskol nosník.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ranný rýchlik z Bratislavy mal meškanie z popradskej stanice približne sto minút. Na úsekoch Spišská Nová Ves – Poprad chodia v súčasnosti len autobusy. Zastávka Spišské Tomášovce sa neobsluhuje.

Výluka vlakov medzi Popradom a Spišskou Novou Vsou by mala pre poškodený most v Poprade trvať do piatka 16. 5. Vlaky by mali týmto úsekom opäť začať jazdiť v sobotu. Na tlačovom brífingu v Poprade o tom v stredu na obed informoval generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Norbert Polievka.

SkryťVypnúť reklamu

Spomínané termíny v rámci železničnej dopravy sú však podľa Polievku hraničné, verí, že fungovať by mohla bez obmedzení aj skôr. „Zhotoviteľ tu bude 24 hodín nonstop, aby sme minimalizovali ten čas, keď bude trať uzatvorená," povedal.

Dopravu na ceste I/18, na ktorej sa most ponad železnicu nachádza, by mali znovu obnoviť v pondelok 19. mája.

Most v súčasnosti rekonštruujú, ide o súčasť modernizácie trate medzi Popradom a Vydrníkom. Most uzatvorili v plnom profile 29. apríla. Slovenská správa ciest tam pre jeho zlý stav začala s inštaláciou podpier, práce mali byť ukončené do 19. mája.

Výsledkom má byť po rekonštrukcii aj zvýšená rýchlosť vlakov. V stanici Vydrník vystupujú často turisti, ktorí idú do Slovenského raja.

Žiadna časť sa nezrútila, tvrdí rezort

V skorých ranných hodinách na havarijnú situáciu upozornili popradskí poslanci Darina Luščíková (Progresívne Slovensko) a František Majerský (KDH). Povedali, že pravdepodobne sa rekonštrukcia celého mosta predĺži o niekoľko týždňov.

SkryťVypnúť reklamu

„V nočných hodinách počas rekonštrukčných prác na moste na ceste I/18 v Poprade praskol jeden z nosníkov, ktoré zhotoviteľ práve z mosta odstraňoval, aby ich mohol nahradiť novými,“ konkretizovala hovorkyňa Ministerstva dopravy Slovenskej republiky Petra Poláčiková.

Ako dodala, žiadna z častí mosta sa nezrútila, trať ani trakčné vedenie nie sú poškodené. Pôvodné informácie totiž hovorili o tom, že časť mostnej konštrukcie spadla na koľajnice.

„Na mieste sa už nachádza aj špeciálny žeriav dovezený z Poľska a projektant so statikom, aby zvolili najvhodnejší postup pri odstraňovaní poškodeného nosníka. Po jeho odstránení bude môcť byť doprava na trati obnovená,“ uviedla.

Súvisiaci článok Termín uzavretia železničného mosta v Poprade a cesty pod ním sa posúva Čítajte 

„Verejnosť táto udalosť neohrozila, keďže práce tam realizovali počas nočnej výluky na železničnej trati,“ informovala hovorkyňa.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo zároveň vzhľadom na mimoriadnu udalosť upozorňuje na zmeny v radení súprav vlakov na linke Košice – Žilina – Bratislava.

„Miestenky do expresov na tejto trase nemusia zodpovedať aktuálnemu radeniu vozňov. Nevyužité miestenky môžu cestujúci vrátiť v rámci reklamačného konania v ktorejkoľvek pokladnici alebo e-mailom na adrese reklamacie@slovakrail.sk,“ doplnila Poláčiková.

Z odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky potvrdili, že k prerušeniu došlo o 3.20 h. Spresnili, že z mosta sa odlomil betónový panel, ktorý zostal visieť nad trakčným vedením a hrozil jeho pád.

Počas opravných prác, ktoré uskutočňuje Slovenská správa ciest, je zavedená náhradná autobusová doprava, dodali železnice.

Železnice odporúčajú sledovať kvôli meškaniam vlakom ich profil na Mastodone, kde zverejňujú všetky aktuálne dopravné informácie mastodon.social/@zssk_mimoriadne, ale aj web, konkrétne sekciu aktuality www.zssk.sk/aktuality.

Ako dodali, ide o mimoriadnu udalosť, pri ktorej je zapojených viacero subjektov – Slovenská správa ciest ako investor stavebných prác, Železnice Slovenskej republiky ako správca železničnej infraštruktúry a Železničná spoločnosť Slovensko ako dopravca.

Súvisiaci článok Premávku v Poprade komplikuje uzavretie mosta. Dopravu regulujú mestskí policajti Čítajte 

Stavbárov prekvapil stav nosníkov, práce sa predražia

Stavbárom sa podľa zástupcu zhotoviteľa Ľubomíra Ráca podarilo v rámci prác odstrániť prvé dva z nosníkov, ktoré chcú nahradiť novými, bez problémov. Tretí sa pri dvíhaní prelomil.

Žiadna z častí mosta sa však nezrútila, trať ani trakčné vedenie nie sú poškodené.

„Momentálne držia tento nosník dva žeriavy ako bremeno. Dáme ho z mostného poľa preč a budeme pokračovať štandardným spôsobom s ďalšími nosníkmi,“ povedal.

Podľa jeho slov sa situácia môže, no nemusí zopakovať. Stavbárov totiž prekvapil stav nosníkov, ktorý sa nezhodoval s informáciami z katalógových listov.

„Nosníky majú výrazne vyššiu hmotnosť, ako bolo predpokladané. Menili sme aj žeriav,“ dodal s tým, že nosníky sú nielen ťažšie, ale každý z nich je pravdepodobne v inom technickom stave.

Uvedené komplikácie podľa Polievku s vysokou pravdepodobnosťou navýšia aj pôvodne sedemmiliónovú investíciu.

Po odstránení nosníkov umiestnia v lokalite nové mostné provizórium ako súčasť sanácie mosta.

„Bude osadené na novú hmotnosť 46 ton. Je to nová oceľová konštrukcia, presne do poľa, v ktorom budú odstránené tieto nosníky,“ povedal s tým, že konkrétne pôjde o dve mostné provizória a lávku pre peších. Inštalujú ich tam počas víkendu, už v pondelok tam budú spúšťať premávku.

Most bol v havarijnom stave

Most na konci mesta neďaleko nemocnice, ktorý vedie v smere na Spišskú Novú Ves, postavili v roku 1968, je dlhý viac ako 122 metrov.

Dočasným podopretím, teda zasanovaním objektu mosta, chcela Slovenská správa ciest zvýšiť jeho maximálnu zaťažiteľnosť, poslúžiť mal aj pre prejazd dopravnej obsluhy a staveniskovej prepravy mechanizmov stavby „Modernizácia železničnej trate Žilina - Košice, úsek trate Poprad-Tatry (mimo) – Krompachy“.

Malo ísť o dočasné riešenie do obdobia samotnej rekonštrukcie mosta.

Podľa záverečnej správy z diagnostiky v roku 2022 zverejnenej vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie bol totiž z hľadiska stavebno-technického stavu zatriedený do stavu „VII“, čo zodpovedá havarijnému stavu.

Slovenská správa ciest si dala v roku 2023 v súvislosti so zámerom obnovy mosta vypracovať a dodať projektovú dokumentáciu na stavebné povolenie a ďalšie potrebné dokumenty.

Projekt počíta nielen s výstavbou nového mosta, ale aj rekonštrukciou cesty I/18 s dĺžkou asi 550 metrov a riešením jej odvodnenia.

„Dočasným podopretím, zasanovaním objektu mosta, do času riadneho odstránenia havarijného stavebnotechnického stavu mostného objektu a priľahlých úsekov cesty, sa dosiahne zvýšenie maximálnej zaťažiteľnosti mosta z 8 ton na 46 ton," uviedla v minulosti hovorkyňa Slovenskej správy ciest Jana Lukáčová.

Náklady na podopretie mostného objektu mali dosiahnuť takmer 5,7 milióna eur, stavba je financovaná zo štátneho rozpočtu. Teraz je však už jasné, že konečný účet bude vyšší.

Termín otvorenia mosta na ceste I/18 v Poprade, avizovaný na 19. mája, naďalej platí, uviedol v stredu generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Norbert Polievka.

Doprava

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 9 317
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 743
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 102
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 4 455
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 226
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 652
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 616
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 132
  1. Anna Miľanová: Myslím, ľudia, sme determinovaní lokálne, telesne-spoločensky a preto nemáme vlohy pre hocijakú prácu!
  2. Ivan Hejda: Milé naše reštaurácie, neservírujte mi prosím vriacu polievku!
  3. Štefan Šturdzík: Vojna ktorá nemala byť teraz speje do kritického bodu.
  4. Viktor Pamula: Gusto nie je podľa môjho gusta
  5. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Newbury
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 094
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 12 995
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 177
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 834
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 800
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 848
  7. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 5 844
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 5 505
  1. Tupou Ceruzou: Pandemická
  2. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  3. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  4. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  5. Tupou Ceruzou: Krížovka
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  7. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  8. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anna Miľanová: Myslím, ľudia, sme determinovaní lokálne, telesne-spoločensky a preto nemáme vlohy pre hocijakú prácu!
  2. Ivan Hejda: Milé naše reštaurácie, neservírujte mi prosím vriacu polievku!
  3. Štefan Šturdzík: Vojna ktorá nemala byť teraz speje do kritického bodu.
  4. Viktor Pamula: Gusto nie je podľa môjho gusta
  5. Irena Šimuneková: Čriepky z Anglicka - Newbury
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 094
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 12 995
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 177
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 834
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 800
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 848
  7. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 5 844
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 5 505
  1. Tupou Ceruzou: Pandemická
  2. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  3. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  4. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  5. Tupou Ceruzou: Krížovka
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  7. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  8. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video