POPRAD. Pre problém v Poprade v stredu od skorých ranných hodín meškali vlaky aj desiatky minút. Doprava bola prerušená v úseku z Popradu do Spišskej Novej Vsi od približne tretej rána. Na moste na ceste I/18 ponad železničnú trať medzi Popradom a Košicami totiž praskol nosník.
Ranný rýchlik z Bratislavy mal meškanie z popradskej stanice približne sto minút. Na úsekoch Spišská Nová Ves – Poprad chodia v súčasnosti len autobusy. Zastávka Spišské Tomášovce sa neobsluhuje.
Výluka vlakov medzi Popradom a Spišskou Novou Vsou by mala pre poškodený most v Poprade trvať do piatka 16. 5. Vlaky by mali týmto úsekom opäť začať jazdiť v sobotu. Na tlačovom brífingu v Poprade o tom v stredu na obed informoval generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Norbert Polievka.
Spomínané termíny v rámci železničnej dopravy sú však podľa Polievku hraničné, verí, že fungovať by mohla bez obmedzení aj skôr. „Zhotoviteľ tu bude 24 hodín nonstop, aby sme minimalizovali ten čas, keď bude trať uzatvorená," povedal.
Dopravu na ceste I/18, na ktorej sa most ponad železnicu nachádza, by mali znovu obnoviť v pondelok 19. mája.
Most v súčasnosti rekonštruujú, ide o súčasť modernizácie trate medzi Popradom a Vydrníkom. Most uzatvorili v plnom profile 29. apríla. Slovenská správa ciest tam pre jeho zlý stav začala s inštaláciou podpier, práce mali byť ukončené do 19. mája.
Výsledkom má byť po rekonštrukcii aj zvýšená rýchlosť vlakov. V stanici Vydrník vystupujú často turisti, ktorí idú do Slovenského raja.

Žiadna časť sa nezrútila, tvrdí rezort
V skorých ranných hodinách na havarijnú situáciu upozornili popradskí poslanci Darina Luščíková (Progresívne Slovensko) a František Majerský (KDH). Povedali, že pravdepodobne sa rekonštrukcia celého mosta predĺži o niekoľko týždňov.
„V nočných hodinách počas rekonštrukčných prác na moste na ceste I/18 v Poprade praskol jeden z nosníkov, ktoré zhotoviteľ práve z mosta odstraňoval, aby ich mohol nahradiť novými,“ konkretizovala hovorkyňa Ministerstva dopravy Slovenskej republiky Petra Poláčiková.
Ako dodala, žiadna z častí mosta sa nezrútila, trať ani trakčné vedenie nie sú poškodené. Pôvodné informácie totiž hovorili o tom, že časť mostnej konštrukcie spadla na koľajnice.
„Na mieste sa už nachádza aj špeciálny žeriav dovezený z Poľska a projektant so statikom, aby zvolili najvhodnejší postup pri odstraňovaní poškodeného nosníka. Po jeho odstránení bude môcť byť doprava na trati obnovená,“ uviedla.

„Verejnosť táto udalosť neohrozila, keďže práce tam realizovali počas nočnej výluky na železničnej trati,“ informovala hovorkyňa.
Ministerstvo zároveň vzhľadom na mimoriadnu udalosť upozorňuje na zmeny v radení súprav vlakov na linke Košice – Žilina – Bratislava.
„Miestenky do expresov na tejto trase nemusia zodpovedať aktuálnemu radeniu vozňov. Nevyužité miestenky môžu cestujúci vrátiť v rámci reklamačného konania v ktorejkoľvek pokladnici alebo e-mailom na adrese reklamacie@slovakrail.sk,“ doplnila Poláčiková.
Z odboru komunikácie Železníc Slovenskej republiky potvrdili, že k prerušeniu došlo o 3.20 h. Spresnili, že z mosta sa odlomil betónový panel, ktorý zostal visieť nad trakčným vedením a hrozil jeho pád.
Počas opravných prác, ktoré uskutočňuje Slovenská správa ciest, je zavedená náhradná autobusová doprava, dodali železnice.
Železnice odporúčajú sledovať kvôli meškaniam vlakom ich profil na Mastodone, kde zverejňujú všetky aktuálne dopravné informácie mastodon.social/@zssk_mimoriadne, ale aj web, konkrétne sekciu aktuality www.zssk.sk/aktuality.
Ako dodali, ide o mimoriadnu udalosť, pri ktorej je zapojených viacero subjektov – Slovenská správa ciest ako investor stavebných prác, Železnice Slovenskej republiky ako správca železničnej infraštruktúry a Železničná spoločnosť Slovensko ako dopravca.

Stavbárov prekvapil stav nosníkov, práce sa predražia
Stavbárom sa podľa zástupcu zhotoviteľa Ľubomíra Ráca podarilo v rámci prác odstrániť prvé dva z nosníkov, ktoré chcú nahradiť novými, bez problémov. Tretí sa pri dvíhaní prelomil.
Žiadna z častí mosta sa však nezrútila, trať ani trakčné vedenie nie sú poškodené.
„Momentálne držia tento nosník dva žeriavy ako bremeno. Dáme ho z mostného poľa preč a budeme pokračovať štandardným spôsobom s ďalšími nosníkmi,“ povedal.
Podľa jeho slov sa situácia môže, no nemusí zopakovať. Stavbárov totiž prekvapil stav nosníkov, ktorý sa nezhodoval s informáciami z katalógových listov.
„Nosníky majú výrazne vyššiu hmotnosť, ako bolo predpokladané. Menili sme aj žeriav,“ dodal s tým, že nosníky sú nielen ťažšie, ale každý z nich je pravdepodobne v inom technickom stave.
Uvedené komplikácie podľa Polievku s vysokou pravdepodobnosťou navýšia aj pôvodne sedemmiliónovú investíciu.
Po odstránení nosníkov umiestnia v lokalite nové mostné provizórium ako súčasť sanácie mosta.
„Bude osadené na novú hmotnosť 46 ton. Je to nová oceľová konštrukcia, presne do poľa, v ktorom budú odstránené tieto nosníky,“ povedal s tým, že konkrétne pôjde o dve mostné provizória a lávku pre peších. Inštalujú ich tam počas víkendu, už v pondelok tam budú spúšťať premávku.
Most bol v havarijnom stave
Most na konci mesta neďaleko nemocnice, ktorý vedie v smere na Spišskú Novú Ves, postavili v roku 1968, je dlhý viac ako 122 metrov.
Dočasným podopretím, teda zasanovaním objektu mosta, chcela Slovenská správa ciest zvýšiť jeho maximálnu zaťažiteľnosť, poslúžiť mal aj pre prejazd dopravnej obsluhy a staveniskovej prepravy mechanizmov stavby „Modernizácia železničnej trate Žilina - Košice, úsek trate Poprad-Tatry (mimo) – Krompachy“.
Malo ísť o dočasné riešenie do obdobia samotnej rekonštrukcie mosta.
Podľa záverečnej správy z diagnostiky v roku 2022 zverejnenej vo vestníku Úradu pre verejné obstarávanie bol totiž z hľadiska stavebno-technického stavu zatriedený do stavu „VII“, čo zodpovedá havarijnému stavu.
Slovenská správa ciest si dala v roku 2023 v súvislosti so zámerom obnovy mosta vypracovať a dodať projektovú dokumentáciu na stavebné povolenie a ďalšie potrebné dokumenty.
Projekt počíta nielen s výstavbou nového mosta, ale aj rekonštrukciou cesty I/18 s dĺžkou asi 550 metrov a riešením jej odvodnenia.
„Dočasným podopretím, zasanovaním objektu mosta, do času riadneho odstránenia havarijného stavebnotechnického stavu mostného objektu a priľahlých úsekov cesty, sa dosiahne zvýšenie maximálnej zaťažiteľnosti mosta z 8 ton na 46 ton," uviedla v minulosti hovorkyňa Slovenskej správy ciest Jana Lukáčová.
Náklady na podopretie mostného objektu mali dosiahnuť takmer 5,7 milióna eur, stavba je financovaná zo štátneho rozpočtu. Teraz je však už jasné, že konečný účet bude vyšší.
Termín otvorenia mosta na ceste I/18 v Poprade, avizovaný na 19. mája, naďalej platí, uviedol v stredu generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Norbert Polievka.
Progresívci kritizujú stav mostov
Kritický stav dopravnej infraštruktúry na Slovensku sa v stredu podľa Progresívneho Slovenska (PS) naplno prejavil v Poprade odtrhnutým nosníkom mosta. Na jeho stav upozorňovala poslankyňa Národnej rady Darina Luščíková podľa svojich slov kompetentné orgány niekoľko mesiacov, no havarijný stav mosta začali riešiť neskoro.
„Tento problém neprišiel náhle, bol to dôsledok roky neriešeného problému. Všetci v Poprade a aj okolí potrebujeme, aby sa premávka na moste obnovila čo najskôr. Rovnako to potrebujú ľudia na celom Slovensku, keďže most vedie ponad hlavný železničný ťah a ľudia čakajú na meškajúce vlaky,“ uviedla Luščíková.
Odborník PS na dopravu Martin Pekár pripomenul, že na Slovensku je zhruba 600 zanedbaných mostov, ktoré sa môžu kedykoľvek zrútiť. Ďalších 1 400 mostov je v havarijnom stave a do dvoch rokov na tom budú rovnako.
Vláda podľa neho infraštruktúru nepovažuje za prioritu. „Inak by mosty neopierali o drevené podpery a nedegradovali do havarijného stavu. Namiesto strategického plánovania však fungovala betónová politika bez vízie a údržby. Toto je výsledok ministra dopravy Jozefa Ráža a 14 rokov vlády Smeru,“ dodal Pekár.
Progresívne Slovensko žiada okamžité vyhodnotenie stavu všetkých podobných objektov v správe štátu, zrýchlené investície do opráv nebezpečných mostov a nastavenie mechanizmov, ktoré budú zlyhania včas identifikovať a riešiť, nie maskovať.
„Toto nie je nehoda, ale výsledok rokov politickej nečinnosti. Ľudia v Poprade a na celom Slovensku potrebujú infraštruktúru 21. storočia, nie mosty, ktoré sa im rúcajú pred očami,“ uzavrela Luščíková.
(sita)
Ráž hovorí o súťaži
Ministerstvo dopravy už vysúťažilo poradcu, ktorý musí pripraviť analýzu, akým spôsobom, kedy a koľko mostov sa dá na Slovensku rekonštruovať, uviedol v stredu na tlačovej konferencii minister dopravy Jozef Ráž (Smer).
„Majú také zadanie, aby mostov do toho PPP projektu spadlo čo najviac. Ten výpočet nie je jednoduchý, pretože vyžaduje vyrátať, koľko ktorá rekonštrukcia mostu bude toho poskytovateľa na konci dňa stáť, kedy môže ktorý most zavrieť a rekonštruovať,“ priblížil minister s tým, že keď bude hotová analýza, štát na jej základe vysúťaží samotného zhotoviteľa projektu.
(tasr)

Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš