Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Obnova železničnej trate medzi Popradom a Vydrníkom pokračuje

Vyššia DPH zrejme ovplyvní konečnú cenu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: žsr)

POPRAD. Na Spiši pokračuje úvodná fáza modernizácie železničnej trate v úseku Poprad-Tatry - Vydrník.

Hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Vladimíra Bahýlová potvrdila, že hlavné aktivity zhotoviteľa sa aktuálne sústreďujú na získavanie komplexných informácií o geologickej skladbe horninového prostredia tunela Španí háj a hydrogeologických pomeroch v danej lokalite.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Prebiehajú tiež práce, ktoré zhotoviteľ vykonáva pre účely vlastných potrieb vo vzťahu k budúcim prácam - vytyčovanie inžinierskych sietí, výber územia pre zriadenie staveniska, pasport komunikácií, prieskumy a tak ďalej," priblížila Bahýlová.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem toho v záujmovom území prebieha aj výrub stromov a krovín.

Súvisiaci článok Pokračuje príprava modernizácie trate medzi Vydrníkom a Markušovcami Čítajte 

Archeologický prieskum

Riaditeľ investičného odboru ŽSR Štefan Sedláček dodal, že sa z dôvodu archeologického výskumu pozastavili práce v jednej z dotknutých lokalít.

„Je to podmienka stavby, musíme to rešpektovať, našli sa tam nejaké artefakty, nemáme inú možnosť, len počkať, kým archeológovia skončia, odídu a my môžeme pokračovať. Predpokladáme, že tam budú ešte dva mesiace," uviedol.

Práce však podľa neho pokračujú, v súčasnosti sa razí prieskumná štôlňa, ktorá ukáže, v akom stave je oblasť, kde vybudujú nový tunel.

Cieľom projektu je okrem samotnej trate aj obnova stanice vo Vydrníku, zastávok Hôrka a Gánovce, či tzv. košického záhlavia stanice Poprad-Tatry. Na všetkých zastávkach a staniciach v rámci tejto stavby vybudujú aj nové mimoúrovňové prístupy na nástupištia.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Stavenisko v rámci modernizácie železnice pri Poprade plánujú odovzdať v júli Čítajte 

Musia preložiť pôvodnú trať

Najvýznamnejším stavebným objektom je podľa Bahýlovej práve tunel Španí háj s dĺžkou viac ako 700 metrov.

„Jeden z najdlhších mostných objektov je estakáda ponad údolie Gánovského potoka, budovaná z dôvodu zvýšenia traťovej rýchlosti. V dôsledku toho musí dôjsť nevyhnutne k preložke pôvodnej železničnej trate. Objekt pozostáva zo sedem totožných polí, pričom celková dĺžka mosta je približne 553 metrov a voľná výška pod mostom je od 13 do 20 metrov," ozrejmila Bahýlová.

Ďalším výrazným a krajinotvorným prvkom je 350-metrový železničný most v tesnej blízkosti západného portálu tunela Španí háj, kde železničná trať prechádza ponad údolie meandrujúceho Gánovského potoka a zároveň križuje cestu III. triedy.

Súvisiaci článok Rekonštrukcia trate aj Baťovej stanice sa predražila o milióny. Využitie je stále nejasné Čítajte 

Vyššia DPH ovplyvní náklady

Akceptovaná zmluvná hodnota zákazky je takmer 369 miliónov eur bez DPH.

SkryťVypnúť reklamu

„To, ako zvýšená DPH na 23 percent ovplyvní náklady stavby, nám aktuálne nie je známe a tento dopad bude zrejmý až v čase, kedy sa tejto úprave nastavia ceny komodít a služieb v oblasti stavebníctva," skonštatovala hovorkyňa.

Hlavnými kritériami projektu je zvýšenie traťovej rýchlosti, vybudovanie nového zabezpečovacieho systému a prestavba a modernizácia trakčných meniarní Poprad a Spišská Nová Ves, či vybudovanie kontajnerovej meniarne Vydrník.

Zvýšiť sa má priestorová priechodnosť, únosnosť železničného spodku, bezpečnosť prevádzky a cestujúcich i komfort a plynulosť cestovania.

Zároveň sa ráta so skvalitnením životného prostredia a znížením negatívnych dopadov železničnej prevádzky na obyvateľstvo.

Modernizácia trate Poprad-Tatry - Vydrník je pokračovaním úseku Lučivná - Poprad.

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 622
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 126
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 130
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 246
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 224
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 897
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 720
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 578
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu