Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Pred 120 rokmi začal na trase Poprad - Veľký Slavkov premávať prvý trolejbus

Do prevádzky ho uviedol Viliam Krieger.

Omnibus, ako prezývali v tej dobe trolejbus, začal premávať medzi Popradom a Starým Smokovcom v roku 1904.Omnibus, ako prezývali v tej dobe trolejbus, začal premávať medzi Popradom a Starým Smokovcom v roku 1904. (Zdroj: wikipedia.org)

POPRAD. Omnibus, slovo dnes menej známe, sa v minulosti používalo v súvislosti s prvou verejnou dopravou. Či už to bola konská železnica pre verejnosť, prvé autobusy či električky, ľudia označovali túto dopravu jednotne.

Takto nazývali aj prvý trolejbus v Rakúsko-Uhorsku. Bol ním omnibus vo Vysokých Tatrách, ktorého premávku spustili 2. augusta 1904 na trati Poprad - Veľká - Veľký Slavkov - Starý Smokovec.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rozhodujúcim impulzom bola stavba železnice

Pred 120 rokmi tento dôležitý krok pre monarchiu urobil podnikateľ Viliam Krieger, ktorý omnibus uviedol do prevádzky.

SkryťVypnúť reklamu

„Do príchodu Košicko-Bohumínskej železnice bol transport osôb a tovaru do Tatier možný len s pomocou súkromných konských a volských povozov – fiakristov. Rozhodujúcim impulzom na rozvoj celého regiónu sa stala práve stavba železnice v rokoch 1869 až 1872. Neskôr na ňu koncom 19. storočia nadväzovali trate: Poprad – Kežmarok, Studený Potok – Tatranská Lomnica a ozubnicová železnica Štrba – Štrbské Pleso," priblížil kurátor Podtatranského múzea v Poprade Pavol Minarčák.

Koncesia na tri letné sezóny

Príbeh omnibusu sa začal písať v čase, keď popradskí podnikatelia Viliam Krieger a Vincent Matejka dostali koncesiu na prevádzkovanie elektrobusovej dopravy z Popradu do Vysokých Tatier.

„Platná koncesia bola na prevádzkovanie elektrobusu na tri letné sezóny od 1. júna do 15. októbra v rokoch 1904 až 1906. Podnikatelia mali eminentný záujem začať už 1. júna 1904, avšak drážďanská firma Stoll dodala vozidlá až v júli. Prevádzku tak spustili až 2. augusta 1904," spresnil Minarčák.

SkryťVypnúť reklamu

Trolejbus jazdil priemernou rýchlosťou 8 km/hod s maximálnou rýchlosťou 16 km/hod. Prašnú, hrboľatú trasu v dĺžke 13,8 km s prevýšením 324 metrov prekonal za 75 minút. Po trase Poprad - Veľká - Veľký Slávkov - Dolný Smokovec - Starý Smokovec jazdil päťkrát denne.

„Omnibus prestal premávať po letnej sezóne v roku 1906. Hlavným dôvodom bolo, že prevádzkovatelia Matejka a Krieger nepožiadali o predĺženie trojročnej koncesie, ktorá sa už končila. Stalo sa tak preto, lebo v tom čase už žiadali o vydanie koncesie na výstavbu a prevádzku Tatranskej železnice z Popradu do Starého Smokovca," objasnil kurátor.

Tí istí podnikatelia

Po ukončení prevádzky omnibusu si museli cestujúci počkať až do roku 1908, kedy bola spustená prevádzka Tatranskej železnice na úseku Poprad-Starý Smokovec. Jej výstavbu v roku 1907 začali tí istí podnikatelia, ktorí stáli za prevádzkou omnibusu – Krieger a Matejka. Tento krok sa označuje za začiatok dnešnej podoby Tatranskej železnice vo Vysokých Tatrách.

SkryťVypnúť reklamu

Históriu omnibusov, ako aj prvej železnice, mapuje Podtatranské múzeum v Poprade. Ako ozrejmila jeho riaditeľka Zuzana Homolová, históriu súčasného Podtatranského múzea v Poprade začali v druhej polovici devätnásteho storočia písať dve, dnes už neexistujúce múzeá relatívne príbuzného zamerania. Karpatské múzeum v Poprade, založené Uhorským karpatským spolkom a Tatranské múzeum vo Veľkej, založené Veľčianskou muzeálnou spoločnosťou.

„Podtatranské múzeum v Poprade nadväzuje na ich historické poslanie i zbierkový fond. Je tretím najstarším múzeom na Slovenku. Stavebné jadro popradskej muzeálnej budovy, zapísanej v Štátnom zozname kultúrnych pamiatok Slovenskej republiky (NKP) sa v roku 2026 dožíva okrúhleho, 150. výročia," vysvetlila.

Plánujú medzinárodnú konferenciu

Historický medzník - 120. výročie vzniku prvej trolejbusovej linky na území Slovenska si pripomenú v októbri na medzinárodnej konferencii pod názvom Historický prierez cestnou automobilovou dopravou v regióne Vysokých Tatier.

„Pripravujeme ju s Klubom priateľov Popradu, o. z. Jedným z cieľov konferencie je objektívne odborne zhodnotiť zavedenie prvých prímestských trolejbusových liniek na svete v kontexte so vstupom nového fenoménu cestnej hromadnej dopravy do dopravného systému Vysokých Tatier," dodala Homolová.

Doprava

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 055
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 699
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 291
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 198
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 185
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 033
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 923
  1. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  2. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  3. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  6. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  7. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  8. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 777
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 873
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 613
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 166
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 810
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 620
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 155
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 804
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


2
Mestský úrad Čadca.

Rebríček najväčších neplatičov okresu Čadca.


Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


6
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


  1. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  2. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  3. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  6. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  7. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  8. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 777
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 873
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 613
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 166
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 810
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 620
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 155
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 804
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu