Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Železničiari plánujú zmodernizovať ďalšie úseky na trati zo Žiliny do Košíc

Obstarávania vyhlásia vo februári 2025.

Železničiari zmodernizujú ďalšie trate pod Tatrami.Železničiari zmodernizujú ďalšie trate pod Tatrami. (Zdroj: Ilustračné: SITA/gettyimages.com)

SLOVENSKO. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pripravujú nové tendre na modernizáciu ďalších dvoch úsekov na železničnej trati Žilina - Košice.

Ide o úseky výhybňa Paludza - Liptovský Mikuláš - Liptovský Hrádok a Vydrník - Markušovce v okresoch Liptovský Mikuláš, Poprad a Spišská Nová Ves.

Modernizácia technickej infraštruktúry železničnej trate pre dosiahnutie európskych parametrov má umožniť zvýšenie traťovej rýchlosti do 160 kilometrov za hodinu na čo najdlhších častiach úsekov.

ŽSR predbežne informovali, že verejné obstarávania na zhotoviteľov týchto úsekov plánujú vyhlásiť koncom februára 2025.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Preložka bude dlhá 14,6 km

Modernizácia traťového úseku na Liptove podľa štátneho operátora železničnej infraštruktúry bude na pôvodnom telese trate len v stanici Liptovský Hrádok.

Za jej žilinským zhlavím sa navrhované nové trasovanie trate odkláňa z pôvodného telesa a trať sa napája na existujúcu pred košickým zhlavím výhybne Paludza.

Preložka železničnej trate bude dlhá 14,6 kilometra, súčasťou modernizácie na tomto úseku budú aj stanice Liptovský Mikuláš a Liptovský Hrádok.

Chcú navýšiť rýchlosť

V prípade modernizácie spišského úseku Vydrník - Markušovce cez Spišskú Novú Ves železničiari oznámili, že je potrebné opustiť teleso existujúcej trate najviac na 60 % dĺžky.

„Najvyššia traťová rýchlosť dosahuje na veľmi krátkych úsekoch 120 kilometrov za hodinu, väčšinou 90 - 110 kilometrov za hodinu a na niektorých úsekoch nie je vyššia ako 70 km/h. Modernizáciou je nevyhnutné zvýšiť najvyššiu traťovú rýchlosť na 160 km/h v dlhých, súvislých úsekoch," uviedli ŽSR.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň sa počíta s vybudovaním nového trakčného vedenia, nového zabezpečovacieho a oznamovacieho zariadenia a súvisiacich prevádzkových zariadení, ktoré budú spĺňať vysoké technické nároky.

Súvisiaci článok Železnice podpísali zmluvu na modernizáciu úseku Poprad - Tatry - Vydrník Čítajte 

Vzniknú nové zastávky

Počas modernizácie tohto úseku napríklad vzniknú nové zastávky Teplička a Spišská Nová Ves-Madaras, pribudnú nový železničný tunel Kalmanka a výhybňa Spišské Tomášovce.

Existujúce železničné priecestie a križovanie s cestou nahradia mimoúrovňové okružné križovatky Spišská Nová Ves-západ a Smižany s dvomi železničnými mostami, ako aj podchod pre chodcov a cyklistov.

„Pre zníženie negatívnych účinkov hluku zo železničnej dopravy v zmysle hlukovej štúdie budú vybudované protihlukové steny," priblížili ŽSR.

Ako náhrada za stavbou zabraté alebo zničené biotopy sú navrhnuté revitalizačné opatrenia na ochranu prírody a krajiny.

SkryťVypnúť reklamu

„Prednostne sa navrhujú revitalizačné opatrenia, ktoré sa môžu realizovať buď na navrhovanom zemnom telese, alebo na plochách, ktoré vzniknú po demontáži existujúcej trate po spustení železničnej prevádzky na modernizovanej trati," dodali železničiari.

Súvisiaci článok Modernizácia trate Poprad - Vydrník sa predražuje, ani balík z plánu obnovy na ňu nestačí Čítajte 

Trať zo Žiliny do Košíc meria 242 km

Trať Žilina - Košice je dlhá 242 kilometrov, súčasný úsek Liptovský Mikuláš - Liptovský Hrádok má 11 kilometrov a úsek Vydrník - Markušovce 22 kilometrov.

ŽSR po ukončení modernizácie úseku Poprad-Tatry - Lučivná v súčasnosti ešte pokračujú v modernizácii uzla Žilina a po podpise zmluvy so zhotoviteľom začnú aj s modernizáciou úseku Poprad-Tatry - Vydrník.

Súvisiaci článok Trať pod Tatrami vynovia za 220 miliónov, práce majú trvať tri roky Čítajte 

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 685
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 196
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 134
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 250
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 084
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 928
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 781
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 358
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu