Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

V budúcnosti zaparkujú v jadre Tatier len rezidenti a návštevníci s rezervačkou

Cieľom je maximalizovať verejnú dopravu.

Na Mestskom úrade v Starom Smokovci sa diskutovalo o pripravovanom „Pláne udržateľnej mobility regiónu Vysokých Tatier.“
Na Mestskom úrade v Starom Smokovci sa diskutovalo o pripravovanom „Pláne udržateľnej mobility regiónu Vysokých Tatier.“ (Zdroj: FB Vysoké Tatry)

STARÝ SMOKOVEC. Minimalizovať individuálnu dopravu a maximalizovať verejnú dopravu.

Taký je zámer strategického dokumentu - Plánu udržateľnej mobility (PUM) regiónu Vysoké Tatry, ktorého príprava pokračuje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podpredseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Štefan Bieľak označil za kľúčové posilnenie železničnej i autobusovej dopravy.

Do popredia sa má dostať kyvadlová doprava zo záchytných parkovísk a prestupných terminálov do sídel, k významným nástupným miestam turistických trás či lyžiarskym areálom.

SkryťVypnúť reklamu

Presun dopravy do podhoria

PUM regiónu Vysoké Tatry definuje na základe analýz existujúceho stavu a trendov vývoja budúce potreby regiónu v oblasti dopravnej infraštruktúry pre obdobie rokov 2030, 2040 a 2050.

Vymedzuje základné strednodobé a dlhodobé ciele v oblasti rozvoja dopravnej infraštruktúry, stanovuje priority a zahŕňa aj opatrenia a zdroje na ich dosiahnutie.

Hlavným cieľom do budúcnosti je odľahčiť dopravu v Tatrách a potlačiť ju do podhoria.

Aj o tom sa hovorilo počas stretnutia k príprave dokumentu v Starom Smokovci v piatok 2. februára.

Súvisiaci článok Tatry čaká parkovacia novinka. Nechtiac ju spropagoval Nemec s uväzneným autom Čítajte 

Do Tatier sa dostanú len s právom vstupu

Autobusová doprava by mala byť podľa Bieľaka posilnená a doplnená.

„Fungovať má na princípe ekologickej dopravy, kvalitnej, spoľahlivej a taktovej,“ poznamenal počas stretnutia. Zásadnú úlohu v tomto smere zohrajú dopravné terminály dostupné železničnou či autobusovou dopravou. Príkladom je pilotný projekt záchytného parkoviska v bývalom Eurocampe v Tatranskej Lomnici, ktoré otvorili vlani.

SkryťVypnúť reklamu

„Celú dopravu bude potrebné inteligentne riadiť a monitorovať a mať presné dáta. Na to budú slúžiť inteligentné dopravné systémy, ktoré sa budú postupne zavádzať,“ uviedol podpredseda PSK.

Do Tatier sa tak vďaka týmto systémom s autom dostanú len tí, ktorí budú mať takzvané právo vstupu do tohto územia. Pôjde o domácich, pracujúcich či využívajúcich služby.

V rámci návrhu na vybudovanie multifunkčných dopravných terminálov sa spomína Tatranská Štrba, Nová Lesná, Eurocamp, Tatranská Kotlina i Podbanské.

„Kľúčovú úlohu zohráva v celom systéme dopravy mesto Poprad ako dopravný uzol a určite aj letisko v Poprade,“ naznačil Bieľak.

Súvisiaci článok Parkovanie vo Vysokých Tatrách zdraželo. Len sme zreálnili ceny, tvrdí primátor Čítajte 

Štúdia uskutočniteľnosti

So zámermi v rámci dokumentu súvisí aj plánovaná nová parkovacia politika v jadrovom území Tatier. Tá bude založená na rezidenčnom a rezervačnom parkovaní.

SkryťVypnúť reklamu

„Rezidenčné bude určené pre tých, ktorí tu majú trvalý pobyt alebo iný druh pobytu a potrebujú tu byť. Druhé bude určené pre tých, ktorí sem idú napríklad jednodňovo, či už na návštevu, turistiku alebo iný účel. Dostanú sa tak do jadrového územia Tatier len za predpokladu, že budú mať rezervované miesto,“ vysvetlil podpredseda PSK.

Ak si ho nezarezervujú, prípadne im to už kapacity parkovania nedovolia, zaparkovať budú musieť na určenom mieste mimo daného územia.

V tejto súvislosti bude podľa Bieľaka potrebné vypracovať ďalší dokument, takzvanú štúdiu uskutočniteľnosti.

Súvisiaci článok Nový šéf vytypoval 1 400 parkovacích miest na území národného parku Čítajte 

Nové parkovacie miesta

V rámci prípravy parkovacích miest sa hovorilo aj o spolupráci so Správou Tatranského národného parku. Jej riaditeľ Peter Olexa už zriadil komisiu pre parkoviská v rámci územia národného parku.

„Prejdeme fyzicky každé jedno parkovisko a zhodnotíme, ktoré je vhodné a ktoré nie, nechceme spraviť nič proti prírode,“ povedal.

Ako potvrdil, vytypovaných je približne 1 400 miest, a to súčasných, ale aj nových.

Do budúcna by sa v rámci skvalitnenia dopravy malo podľa dokumentu hovoriť aj o úprave existujúcich železničných tratí pre skrátenie jazdných dôb a zvýšenie prepravných kapacít, ako aj o zriadení nových železničných zastávok.

Súvisiaci článok Nelegálny biznis v Tatrách. Poliaci vyberajú poplatky za parkovanie, ale autá stoja u nás Čítajte 

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 621
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 121
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 129
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 242
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 240
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 891
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 718
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 585
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu