ŠTRBA, ŠTRBSKÉ PLESO. Vlak medzi stanicami Štrba a Štrbské Pleso je nahradený autobusovou dopravou.
Takýto oznam počúvajú v týchto dňoch sklamaní turisti, ktorí chceli v Štrbe nastúpiť do nových zubačiek a previezť sa po zrekonštruovanej ozubnicovej trati.
Namiesto toho si posedia v autobuse. Výluka trvá od 12. septembra do 28. októbra.
Ohlásili ju Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).
Od otvorenia zrekonštruovanej ozubnicovej trate vo februári je druhou v poradí.
Jedna dvojdňová bola v júli.
Rekonštrukcia 4,8-kilometrovej trate sa začala v júli 2020, ukončená bola vlani v septembri.
Zahŕňala aj obnovu staníc v Štrbe, na Štrbskom Plese a zastávky Tatranský Lieskovec.
ŽSR za zákazku zaplatili takmer 18,6 milióna eur. Stavebné práce zrealizovalo konzorcium firiem Strabag a Swietelsky-Slovakia.
Sen sa stal realitou
Po vynovenej trati začali jazdiť nové električkozubačky.
Vďaka hybridnému pohonu sú vhodné tak pre klasickú trať (Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad/Tatranská Lomnica), ako aj ozubnicovú (Štrba – Štrbské Pleso).
„Hybridný sen sa stal realitou. 50-ročné zubačky v Tatrách definitívne nahradili moderné vozidlá."
Takto oznamovala vo februári Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) veľký deň, keď spojazdnila päť nových vozidiel z projektu za takmer 40 miliónov eur.
Dodal ich švajčiarsky výrobca Stadler. S ich výrobou pre Slovensko začal v roku 2019.
Nové zubačky pri ich spustení do prevádzky ocenil aj predseda parlamentu Boris Kollár (Sme rodina).
O vozidlách a zrekonštruovanej trati povedal, že stojí pri najmodernejších technológiách, ktoré sa dnes dajú kúpiť.
„Máme tu kvalitnú švajčiarsku technológiu,“ hodnotil.
Predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň zase hovoril o tom, že doprava vo Vysokých Tatrách dlhodobo trpela nedostatkom kapacít a prestarnutým vozidlovým parkom.
„V sezóne sme jazdili bez záloh. Flotila bola zastaraná nerekonštruovateľným spôsobom a kapacitne nepostačovala. Príchod moderných vozidiel, ktoré rešpektujú ducha tých pôvodných a zároveň spĺňajú najvyššie kritériá, predstavuje novú éru v cestovaní v Tatrách,“ menoval výhody nového vozového parku.
Sklamaná turistka a nejasné problémy
Stredohrot, Bradavica, Kostolík, Ganek a Vysoká jazdili po ozubnicovej trati takmer sedem mesiacov. Teraz prišla dočasná stopka.
Medzi sklamanými turistami kolujú rôzne informácie o dôvodoch výluky.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.