Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Železničnú stanicu vo Svite čaká obnova. Jej charakteristické prvky zachovajú

Na obnovu dozerajú aj pamiatkari.

Charakteristické črty stanice vo Svite zostanú zachované.Charakteristické črty stanice vo Svite zostanú zachované. (Zdroj: svit.sk)

SVIT. Budovu železničnej stanice vo Svite ako národnú kultúrnu pamiatku čaká celková rekonštrukcia.

Ide o súčasť projektu modernizácie železničnej trate v úseku Poprad – Lučivná za takmer sto miliónov eur, na ktorej sa pracuje dva roky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako uviedla hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová, zatiaľ vykonávali len práce súvisiace s vybudovaním technologických miestností, tiež novou elektroinštaláciou či práce týkajúce sa koľajovej časti stanice.

Plánovaná investícia do architektonickej časti dvojpodlažnej budovy stanice sa bude podľa nej realizovať po definitívnom dopracovaní a odsúhlasení projektovej dokumentácie budovy.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Niektoré práce na modernizácii trate za sto miliónov pod Tatrami pozastavili Čítajte 

Charakteristické rysy zostanú zachované

Keďže železničná stanica je národnou kultúrnou pamiatkou, do projektu zapracovali aj pripomienky krajského pamiatkového úradu.

Medzi nimi bolo zachovanie architektonického výrazu tejto atypickej budovy.

„Hlavne čo sa týka charakteristických prvkov, ako je kupola stanice s oceľovým nadstavcom označujúcim názov stanice Svit, zachovanie schodísk spájajúcich budovu s podchodom na nástupištia. Požiadavka bola na zachovanie architektonického výrazu fasády, teda na farebnosť, osovosť, tvar a situovanie pôvodných okenných a dverových otvorov a ich materiálové prevedenie,“ priblížila hovorkyňa ŽSR.

Súvisiaci článok V okolí Popradu je naplánovaná modernizácia železničných tratí Čítajte 

Plastové okná nebudú, vitríny aj pulty zostávajú

Existujúce dvere a zárubne sa tak budú renovovať, vyrábať a inštalovať sa budú aj repliky pôvodných okien.

SkryťVypnúť reklamu

Renováciou prejde aj oceľové označenie stanice s doplnením chýbajúcich častí, reštauráciou zase zábradlie lemujúce budovu.

Pamiatkari zároveň požadujú zachovať aj jednotlivé interiérové prvky, ako sú zábradlia, vitríny, odkladacie pulty, pokladničné okienka, kamenné obklady, mozaikové a kamenné dlažby.

V prvotnom projekte sa pôvodne podľa jej slov počítalo s demontážou oceľového označenia, inou farbou fasády aj plastovými oknami.

„V rámci rekonštrukcie bude realizovaná kompletná výmena elektroinštalácie, zdravotechnických rozvodov, budú zrekonštruované sociálne zariadenia, vybudované technologické miestnosti pre dopravu. Okrem toho bude premiestnená kotolňa, realizované nové rozvody kúrenia a výmena vykurovacích telies,“ dodala hovorkyňa.

Súvisiaci článok Do koľajníc pod Tatrami preinvestovali 13 miliónov Čítajte 

Vo Svite kedysi stál každý rýchlik

Projekt železničnej stanice pochádza z architektonického štúdia Baťa, a. s., Zlín. S výstavbou v Baťovom meste sa začalo v roku 1948 a ukončená bola v roku 1968.

SkryťVypnúť reklamu

„Súčasťou tejto budovy je vsadená veľká, rozmermi nevídaná sklenená vitráž od známych slovenských akademických umelcov Bendík, Stašík,“ informovala v minulosti na internetovej stránke mesta Svit Daniela Virostko z oddelenia komunikácie a PR mesta.

Pripomenula, že stanica mala podľa regulačného plánu Svitu z roku 1948 slúžiť ako uzol pre stretávanie sa, využívanie služieb a transport do iných miest.

„V 60. rokoch 20. storočia bolo vo Svite zamestnaných približne osemtisíc ľudí z celého kraja, preto aj vo Svite stál každý rýchlik,“ dodala.

Termín ukončenia stavby je otázny

Celkové náklady na projekt modernizácie železničnej infraštruktúry sú vo výške takmer 97,5 milióna eur bez DPH.

Z toho viac ako 77,6 milióna eur získali Železnice SR zo zdrojov Európskej únie. S prácami na úseku pod Tatrami sa začalo v júli 2020.

Akútny nedostatok stavebného materiálu a enormný nárast cien však ovplyvnili aj tento projekt.

Otázny je zatiaľ zmluvný termín ukončenia stavby stanovený na august tohto roka.

Doprava

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 878
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 404
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 147
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 264
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 594
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 060
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 915
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 603
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu