Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Niektoré práce na modernizácii trate za sto miliónov pod Tatrami pozastavili

Dôvodom je nedostatok materiálov a ceny.

Stavba je rozdelená na dva úseky. Niečo sa už podarilo dokončiť.Stavba je rozdelená na dva úseky. Niečo sa už podarilo dokončiť. (Zdroj: FB/ŽSR)

POPRAD. Akútny nedostatok stavebného materiálu a enormný nárast cien ovplyvnili aj modernizáciu železničnej trate v úseku Poprad – Lučivná za takmer sto miliónov eur.

Postup stavebných prác na kľúčových mostných objektoch pozastavili či obmedzili.

Informovala o tom hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ria Feik Achbergerová, podľa ktorej sa však s dodávateľom prác v tejto veci intenzívne rokuje.

Otázny je tak aj zmluvný termín ukončenia stavby stanovený na august tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najskôr pandémia, teraz ceny a nedostatok materiálov

Náklady na projekt modernizácie železničnej infraštruktúry sú takmer 97,5 milióna eur bez DPH.

SkryťVypnúť reklamu

Z toho viac ako 77,6 milióna eur získali Železnice SR zo zdrojov Európskej únie.

S prácami na úseku pod Tatrami sa začalo v júli 2020.

Pred rokom ich ovplyvnila pandémia, železnice zaznamenali obmedzenia v dodávkach tovarov, materiálov či špecializovaných služieb, zásadný vplyv to však na výstavbu nemalo.

Aktuálne však podľa hovorkyne prevláda, podobne ako v prípade ďalších stavieb líniových stavieb v rámci Slovenska či Európskej únie, akútny nedostatok stavebného materiálu, predovšetkým oceľových konštrukcií určených na výrobu a zhotovenie mostných objektov.

„Tento nepriaznivý stav spôsobený vojnovým konfliktom na Ukrajine výrazne zasiahol do dodávateľsko-odberateľských vzťahov, či už z hľadiska dostupnosti materiál alebo enormného nárastu ceny oproti pôvodným, zmluvným cenám,“ vysvetlila dôvod obmedzenia prác v rámci modernizácie trate medzi Popradom a Lučivnou.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok V okolí Popradu je naplánovaná modernizácia železničných tratí Čítajte 

Niečo sa už podarilo dokončiť

Samotná stavba je rozdelená na dva úseky.

Po stavebno-technickej stránke je podľa hovorkyne ŽSR stopercentne ukončený úsek Poprad – Svit.

Podchod a komunikáciu podchodu už odovzdali do predčasného užívania mestu Poprad.

V úseku Svit – Štrba sa podarilo ukončiť trvalú výhybňu v mieste zastávky Lučivná.

„Na preložke trate je na 95 percent hotový železničný most nad cestou tretej triedy a potokom Rakovec,“ uviedla ďalej Feik Achbergerová.

Robia sa aj práce týkajúce sa kontajnerovej trakčnej meniarne.

Súvisiaci článok Do koľajníc pod Tatrami preinvestovali 13 miliónov Čítajte 

Čo je v pláne

V letných mesiacoch by sa malo začať ešte s celkovou rekonštrukciou budovy železničnej stanice vo Svite, ktorá sa stala národnou kultúrnou pamiatkou.

Doteraz sa práce týkali len jej miestností či koľajovej časti stanice.

SkryťVypnúť reklamu

„Párna skupina koľaji v železničnej stanici Svit je ukončená, pod koľajami 2,4 je vybudovaný podchod pre cestujúcich a železničný most s betónovou vaňou - podjazd Svit, v párnej skupine je takisto vybudované nástupište č.1 s novým zastrešením,“ konkretizovala Feik Achbergerová.

Momentálne sa pracuje na nepárnej skupine koľají, v rámci tejto etapy sa bude budovať podchod, podjazd aj nástupište pri koľaji č. 3.

Ide o prvú etapu plánovanej modernizácie úseku Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry v rámci železničnej trate Žilina – Košice.

Vlaky budú môcť v tomto úseku s dĺžkou takmer 13 kilometrov jazdiť rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu.

Vojna na Ukrajine

Železnice Slovenskej republiky

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  2. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  5. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  6. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  7. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  2. Invázne rastliny ako superpotraviny
  3. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  4. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  7. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 5 805
  2. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 4 703
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 4 352
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 300
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 498
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 765
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 791
  8. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž 1 657
  1. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky L.
  2. Zuza Fialová: Výrok „ľudstvo si vždy nejako poradilo“ v reakcii na krízu je prejavom hlbokej neznalosti. Nič také ako „ľudstvo“ neexistuje.
  3. Anna Šuhajdová: Akú reálnu hodnotu prináša akcionárom a budúcim investorom dohoda Nvidia a AMD s americkou vládou?
  4. Július Alexy: MňAGA
  5. Adriana Boysová: Čomu veríme?
  6. Monika Albertiová: Je to tu na... nič, no zostanem tu žiť (kým sa dá)
  7. Zdravotní Klauni: Na lámanie ľadov majú nos. Ako zdravotní klauni pracujú s odmietnutím?
  8. Jaroslav Liptak: Od Moskvy po Caracas: návod na vládu bez otravného Bruselu
  1. Monika Albertiová: Máme po puči 14 223
  2. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 12 968
  3. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 12 114
  4. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 677
  5. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 8 113
  6. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 7 805
  7. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 6 945
  8. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 6 681
  1. Věra Tepličková: Pozrieť sa bez hnusu do zrkadla by mali vedieť aj šaškovia
  2. Marcel Rebro: Z hľadiska vyššieho princípu: Prečo posielame Ukrajincom drony
  3. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
  4. Marcel Rebro: Nezlomné deti padlých hrdinov ďakujú nezlomným Slovákom
  5. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
  6. INESS: Čo priniesla konkurencia zdravotných poisťovní
  7. Radko Mačuha: Ruský Disneyland.
  8. Radko Mačuha: Padák - slovenský vynález.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu