Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Na ozubnicovej železnici zo Štrby bude od februára jazdiť všetkých päť elektrozubačiek

Schvaľovanie na prevádzku ešte prebieha.

Spustenie sa o pár mesiacov omeškalo.Spustenie sa o pár mesiacov omeškalo. (Zdroj: ZSSK)

ŠTRBA. Nové elektrozubačky by mali začať jazdiť na ozubnicovej trati zo Štrby na Štrbské Pleso vo februári.

Potvrdil to hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Tomáš Kováč s tým, že práve počas budúceho mesiaca dôjde aj k schváleniu vozidiel na prevádzku.

„Jazdiť by tak malo už všetkých päť kusov elektrozubačiek. Tri z nich, ktoré nesú názov podľa menej známych tatranských štítov Stredohrot, Kostolík a Vysoká, už jazdia na Tatranskej elektrickej železnici od decembra minulého roka,“ uviedol.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Nové tatranské zubačky sľuboval minister Doležal v lete, už hovoria o novembri Čítajte 

Dva dôvody zdržania

Pôvodný termín spustenia prevádzky aj na ozubnicovej trati bola jeseň minulého roka. Hlavné dôvody omeškania sú podľa Kováča dva.

„Pri rekonštrukcii ozubnicovej trate manažérom infraštruktúry, Železnicami Slovenskej republiky, došlo k zdržaniam a nebola dokončená podľa pôvodných odhadov. Toto predĺžilo následný schvaľovací a testovací proces nových vozidiel,“ priblížil hovorca ZSSK.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri nových vozidlách sa tiež vyskytli menšie technické problémy, ktoré sú však už vyriešené.

Aktuálne sú všetky papiere na Dopravnom úrade, ten má na schválenie 60 dní.

„Zároveň však veľmi intenzívne pracujeme spolu s úradmi na tom, aby to bolo skôr. Sme optimisti, ale radšej sa necháme rýchlejšími procesmi pozitívne prekvapiť,“ dodáva Lukáč.

Parkovisko pri stanici

Starosta Štrby Michal Sýkora (nezávislý) potvrdil, že obec už dva roky pripravuje projekt na výstavbu parkoviska hneď vedľa stanice ozubnicovej železnice.

SkryťVypnúť reklamu

„Intenzívne na tom pracujeme, pozemok už máme, teraz riešime financovanie projektu, ktorý je finančne dosť náročný. Rátame s tým, že pôjde o spoločné financovanie železníc, obce a kraja,“ objasnil Sýkora.

Dodal, že vybudovať by sa malo takmer 500 parkovacích miest.

Cieľom samosprávy je ekologickejšia doprava, a tá sa dá podľa starostu dosiahnuť aj vďaka hromadnej doprave, keď návštevníci nechávajú autá zaparkované v podhorí. Starosta ocenil aj taktovú dopravu v regióne, ku ktorej v závere roka pristúpila krajská samospráva v spolupráci so Slovenskou autobusovou dopravou Poprad.

Súvisiaci článok Kostolík a Stredohrot už jazdia po Tatrách. Ďalšie elektrozubačky ešte prídu Čítajte 

S technickými výhodami, no bez toalety

Prvá zubačka vyrazila na trať zo Štrby v roku 1896 ešte na parný pohon.

„Slúžila do roku 1932, potom sme až do roku 1970 čakali na ďalšiu, ktorá prišla a prirástla k regiónu, takže dá sa povedať, že je to taká naša štrbská doprava,“ skonštatoval starosta.

SkryťVypnúť reklamu

Nové elektrozubačky sú podľa prednostu popradského depa Mariána Surmíka komfortnejšie, no zároveň majú niekoľko technických výhod.

„Rušňovodič vie celú jazdu ovládať jednou pákou, ktorou si pridáva výkon, zabrzdí a vie si aj predvoliť rýchlosť,“ objasnil Surmík.

Dodal, že vozidlo je schopné jazdiť aj vyššou rýchlosťou, konštrukcia trate mu to však v súvislosti s množstvom oblúkov nedovoľuje.

Zaujímavosťou je, že nové mašiny nemajú toaletu.

Je to preto, že jazdia po vysokých spádoch a klesaniach.

„V tom adhéznom režime je to 40 až 80 promile, pokiaľ schádzame zo Štrbského Plesa na Štrbu je to až 150 promile. Pri týchto extrémnych podmienkach je veľmi ťažké udržať štandard na týchto toaletách,“ objasnil Surmík.

Doprava

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 862
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 383
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 146
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 262
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 645
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 045
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 900
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 576
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu