SPIŠSKÁ BELÁ. Dnes ho odborníci i laickí obdivovatelia výtvarného umenia nazývajú mystický impresionista a jeho diela majú obrovskú hodnotu.
Vo svojej dobe však bol Ladislav Medňanský (Mednyánszky) často považovaný za čudáka. Vlastne, ako mnohí iní, múzami pobozkaní ľudia.
Jeden z hlavných predstaviteľov stredoeurópskeho maliarstva poslednej tretiny 19. a začiatku 20. storočia prežil pozoruhodný život.
Svetobežník so vzťahom k Strážkam
Narodil sa v Beckove do šľachtickej rodiny 23. apríla 1852 a pokrstili ho ako Ladislava Jozefa Baltazára Eustacha. Bol prvým z troch detí baróna Medňanského a jeho ženy Márie Anny rodenej Szirmayovej.
Po desiatich rokoch sa rodina presťahovala pod Tatry, do matkinho rodného kaštieľa v Strážkach, ktoré sú dnes súčasťou Spišskej Belej. A hoci Ladislav počas svojho života brázdil Európu krížom-krážom, pobudol vo veľkých metropolách ako Paríž či Londýn, často a rád sa vracal do Strážok.
Tamojší kaštieľ, ktorý spravuje Slovenská národná galéria, je v súčasnosti jediným miestom na Slovensku, kde je prezentovaná stála expozícia jeho diela.
„Expozícia dokumentuje silné puto L. Mednyánszkeho k Strážkam - jeho život i tvorba sú s nimi spojené. Tu prežil väčšiu časť detstva a počas svojho života sa sem neustále vracal. V Strážkach mal jediný stály ateliér, ktorý mu dal postaviť jeho otec nad hospodárskym krídlom v areáli kaštieľa. Výstava Mednyánszkeho tvorby v Strážkach prezentuje maliarov umelecký vývoj prevažne do roku 1900, pričom jeho hlavným motívom bolo okolie Strážok a podtatranská príroda. Mednyánszkeho krajinomaľba reagovala na vtedajšie vplyvy prevažne francúzskej krajinomaľby, tzv. intímnej krajiny, ktoré transformoval do vlastného umeleckého prejavu. Jeho základom sa stalo vyjadrenie dojmov z pozorovanej krajiny, ktoré odzrkadľovali jeho duševné rozpoloženie,“ uvádza webová stránka galérie.
Frontový kresliar
Expozícia v Strážkach prostredníctvom jeho diel verne zobrazuje život, ktorý umelec prežil.
Nechýba rané obdobie, diela inšpirované okolitou podtatranskou prírodou, ale aj množstvo portrétov ľudí bez ohľadu na to, čo to boli jeho príbuzní, priatelia alebo obyčajní paholkovia.
Časť tvorby odráža pohnuté obdobie okolo roku 1895, keď zomrel umelcov otec a on sa takto vyrovnával s jeho smrťou.
Ďalšou témou jeho prác je vojnový život aj hrôzy, ktoré konflikt priniesol. Výtvarník sa totiž zúčastnil 1. svetovej vojny ako frontový kresliar a zachytil jej hrôzy aj atmosféru v táboroch.
Uchovávala ich posledná barónka
Medňanského dielo je naozaj gigantické, odhaduje sa až na 4000 olejomalieb, grafík a skíc.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.