Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

O obnove železničnej stanice v Kežmarku sa hovorí roky

Železnice pokračujú v príprave, posudzujú aj pamiatkari.

Budova stanice v Kežmarku.Budova stanice v Kežmarku. (Zdroj: Jana Pisarčíková)

KEŽMAROK. Budovu železničnej stanice v Kežmarku, ktorá je národnou kultúrnou pamiatkou, čaká obnova.

Súvisiaci článok Kežmarská stanica bola pýchou v hornom Uhorsku, teraz sa za ňu hanbia Čítajte 

Železnice Slovenskej republiky zatiaľ nekonkretizovali sumu ani termín, kedy presne by sa mohlo s obnovou začať.

„Projektová dokumentácia stavby je v závere vyjadrovania jednotlivých zložiek Železníc Slovenskej republiky a Východoslovenskej distribučnej, a. s. V prvom kvartáli tohto roka bude projekt expedovaný dodávateľom s následným zabezpečovaním stavebného povolenia stavby na špeciálnom stavebnom úrade,“ informoval hovorca spoločnosti Železnice Slovenskej republiky Michal Lukáč s tým, že po vydaní stavebného povolenia bude nasledovať verejné obstarávanie na zhotoviteľa.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Národná kultúrna pamiatka

Plánované práce majú zahŕňať opravu strechy stanice, obnovu fasády, výmenu elektroinštalácie, bleskozvodu, osadenie rozhlasového zariadenia, informačných zariadení a kamerového systému, ako aj elektrickej prípojky.

„Realizácia stavby bude po úspešnom ukončení verejného obstarávania na výbere zhotoviteľa,“ uviedol Lukáč.

Zároveň dodal, že v súčasnosti nie sú známe ani rozpočtové náklady na stavbu, tie vyplynú z výsledku verejného obstarávania.

O obnove stanice v Kežmarku sa hovorí dlho. Keďže je však budova zapísaná v registri národných kultúrnych pamiatok, všetky rekonštrukčné práce musia železnice vopred konzultovať s príslušným pamiatkovým úradom.

„ŽSR postupne pripravujú stavby v jednotlivých lokalitách a samotný proces zabezpečenia potrebnej projektovej dokumentácie je časovo náročný, obzvlášť pri objektoch, ktoré sú v zozname pamiatkovo chránených objektov,“ doplnil Lukáč.

SkryťVypnúť reklamu

História stanice

Železničnú trať medzi Kežmarkom a Popradom podľa historika Múzea v Kežmarku Maroša Semančíka slávnostne otvorili v decembri 1889, dvakrát denne tam premávali zmiešané vlaky pre osobnú a nákladnú dopravu, pričom cesta do Popradu trvala 41 minút.

Stanicu predstavovala v tom čase malá prízemná budova. Budova železničnej stanice, aká je známa dnes, bola postavená v secesnom štýle v rokoch 1914 až 1916, národnou kultúrnou pamiatkou je od roku 1981.

„Otvorená bola v roku 1916 a aj dnes sa dá povedať, že je najkrajšou budovou železničnej stanice na území Slovenska,“ dodal historik Semančík.

Železnice Slovenskej republiky

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 12 231
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 8 334
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 668
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 152
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 900
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 694
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 579
  8. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 2 362
  1. Eva Bachletová: Moja Dolná zem
  2. Jozef Sitko: Keď po okupácii ŠtB zatýkala novinárov
  3. Ernest Klotton: Fotografia: Zachytávanie spomienok a umenie svetla a tieňa
  4. Martin Fronk: Súkromný park pre verejnosť
  5. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  6. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil.
  7. Igor Múdry: Povedzme že taká pizza
  8. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 80 157
  2. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 26 469
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 20 586
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 19 314
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 10 062
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 729
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 905
  8. Rudolfa Vallová: Minister Huliak urobil krok do neznáma a pristál na zemi 6 373
  1. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  2. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  3. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  4. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  5. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  6. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  7. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
  8. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu