BRZOTÍN. Košický samosprávny kraj (KSK) obnovil most cez rieku Slaná v obci Brzotín v okrese Rožňava.
Oprava tohto mosta stála viac než 385-tisíc eur, kraj ju financoval z úveru z Európskej investičnej banky.
Informovala o tom hovorkyňa predsedu KSK Anna Terezková.
„V roku 2019 bolo pre nás jednou z priorít investovať do opráv a kompletných rekonštrukcií viacerých mostov v kraji. Mnohé z nich sú v súčasnosti v havarijnom stave. Na niektorých sa dokonca úpravy nerealizovali od ich výstavby. Takýmto prípadom bol aj most v obci Brzotín. Kontrola mosta vykonaná pred samotnou rekonštrukciou ukázala jeho zlý stavebno-technický stav ohodnotený stupňom 5, čo dlhodobo trápilo obyvateľov Brzotína aj okolitých obcí. Preto sme radi, že kompletnú opravu tohto mosta sa nám podarilo zrealizovať ešte v tomto roku,“ uviedol predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka (nezávislý).
Kilometre navyše
Stavebné práce na moste cez rieku Slaná v Brzotíne trvali päť mesiacov a ukončené boli 3. decembra.
Zhotoviteľom stavených prác je spoločnosť Eurovia SK.
„Oprava mosta vzhľadom na jeho roky trvajúci dezolátny stav bola viac ako nevyhnutná. Na moste bola zároveň dlhodobo poškodená časť zábradlia a chodník pre peších tým pádom nebol dostatočne chránený, čo zvyšovalo nebezpečenstvo úrazu,“ povedala zástupkyňa starostu obce Brzotín Karin Bodnárová.
V čase stavebných prác museli občania pri výjazde z obce v smere na Rožňavu využívať obchádzku opačným smerom na obec Slavec, čo im predĺžilo cestu o štyri kilometre.
„Oprava mosta a jeho sprejazdnenie je preto veľmi pozitívnou a vítanou zmenou nielen pre obyvateľov obce Brzotín, ale aj pre obyvateľov susednej obce Kružná, ktorí pri výjazde z obce nemajú inú možnosť, ako využiť tento most,“ dodala Bodnárová.
Materiál ako v Nemecku
Opravné práce spočívali v odstránení zábradlia, poškodených ríms, vrstiev vozovky, krycej vrstvy hydroizolácie i izolácie samotnej, spádového betónu až po nosníky.
Most v Brzotíne je tak prvým cestným mostom na Slovensku, kde sa využila priamo pojazdná hydroizolácia.
Okrem toho sa tento materiál využil len pri výstavbe cyklomosta v Bratislave.
Tento materiál by mal byť kvalitnejší a trvácnejší, bežne sa využíva pri opravách mostov napríklad v Nemecku.
Ďalšie opravy mostov
Kraj plánuje do opráv mostov výraznejšie investovať aj v roku 2020.
Na poslednom rokovaní zastupiteľstva KSK 9. decembra bol schválený rozpočet na budúci rok, v rámci ktorého župa na výstavbu cyklistickej infraštruktúry, správu, údržbu a opravy ciest a mostov v kraji vyčlenila 38 miliónov eur.
Z toho najväčšiu položku tvoria práve opravy mostov.
Kraj ich v budúcom roku plánuje opraviť 22.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.