Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Električky priniesli pred 111 rokmi do Tatier aj svetlo

Výlet si vtedy nemohol dovoliť každý, cesta z Popradu stála dve koruny.

Historická električka Kométa.Historická električka Kométa. (Zdroj: TASR)

VYSOKÉ TATRY. Obrovský rozvoj regiónu Vysokých Tatier priniesla pred 111 rokmi prvá trať Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) z Popradu do Starého Smokovca.

Otvorená bola 17. decembra 1908, prepravovať prvých pasažierov začala 20. decembra.

„Návštevníkov Tatier prevážali malé elektrické vozne čísel 1, 2 a 3 a k nim prívesné č. 11 a 12. Takáto súprava odviezla naraz až 90 cestujúcich. Neskôr, po dokončení trate na Štrbské Pleso a do Tatranskej Lomnice, vznikla sieť železníc, ktorá umožnila veľmi pohodlnú prepravu osôb,“ uviedol prednosta Veterán klubu železníc Poprad Jaroslav Vančo.

SkryťVypnúť reklamu

Priniesla svetlo

Tatranská železnica bola podľa jeho slov jednou z prvých elektrických železníc na našom území vôbec, a v tatranských osadách sa vďaka elektrickej rozvodni, meniarni v Starom Smokovci, mohlo svietiť elektrickým svetlom, čo na rok 1908 znamenalo úžasný pokrok.

Nový dopravný prostriedok priblížil Vysoké Tatry ľuďom žijúcim v podhorí.

Predtým ich skúmali pešo, na koňoch a neskôr na kočoch.

Práve fiakre sa podľa Vanča stali na dlhú dobu jediným spoľahlivým dopravným prostriedkom.

„Dlho sa hľadal vhodný, dnes by sme povedali masový spôsob dopravy. V roku 1904 začala po spevnenej hradskej ceste fungovať na svete jedinečná medzimestská trolejbusová linka Poprad – Starý Smokovec. Drevené trolejbusy z drážďanskej fabriky boli pomerne ťažkopádne, ale na svoju dobu unikátne. Posádku tvoril motorvodič, pracovník obsluhujúci zberač prúdu a sprievodca. Ten mal práve na starosti cestujúcich, ktorým pomáhal s nástupom, výstupom či batožinou, no aj ich kefou čistil od prachu poľnej cesty,“ opísal prednosta popradského klubu.

SkryťVypnúť reklamu

Stávali sa aj nepríjemnosti

Občas sa však stávali aj nepríjemné udalosti.

„Zo sťažností možno spomenúť, že počas dažďa, keď bola drevená kostra trolejbusu premočená, cestujúcich nepríjemne elektrizovali prierazy izolácie. Povráva sa, že bodkou za ich trojročnou prevádzkou bola nehoda trolejbusu a koča arcikňažnej Izabely Habsburskej, keď splašené kone prevrátili voz aj s dámou do priekopy,“ dodal.

To už však podľa jeho slov veľmi neprekážalo, pretože bol pripravený projekt spojenia Popradu a Starého Smokovca dômyselnou elektrickou železnicou, ktorá funguje dodnes.

Cestovné bolo drahé

Električka, ktorá vo svojich začiatkoch jazdila cez popradskú mestskú časť Veľká, mala byť určená širokej verejnosti, vo svojich začiatkoch však skôr slúžila vyšším vrstvám obyvateľstva, čo dokazujú aj dobové fotografie.

SkryťVypnúť reklamu

Výlet do Tatier bol na začiatku storočia spoločenskou udalosťou, dámy prichádzali v klobúkoch a so slnečníkmi, páni vo fraku.

Cestu z podhoria si nemohol dovoliť každý.

„Cestovné na novootvorenej trati stálo na trase Poprad - Veľká 30 halierov. Do Veľkého Slavkova stála cesta 50 halierov, na konečnú v Starom Smokovci dve koruny. V zime boli lístky o 50 halierov drahšie. Pre porovnanie vtedajších cien je dobré spomenúť, že celodenná mzda robotníka, ktorý ťažko pracoval na stavbe železnice, predstavovala dve koruny,“ opísal prednosta veterán klubu.

Okrem každodenných cestujúcich električka v minulosti prepravovala aj stavebný materiál, uhlie, potraviny, zvážala vyťažené drevo z tatranských lesov či prepravovala poštu.

Doprava sa menila

„Napriek tomu, že jedným z dôvodov budovania tatranských železníc bolo okrem prepravy cestujúcich aj zásobovanie hotelov a chát tovarmi, v súčasnosti sa tieto železnice využívajú výhradne na prepravu osôb,“ skonštatoval Michal Lukáč, hovorca Železníc Slovenskej republiky, ktoré správu TEŽ prevzali v roku 1992.

Rovnako postupom času zanikla na tatranských železniciach aj vlaková pošta, ktorá v čase svojej najväčšej slávy využívala samostatné poštové vlaky.

Za posledné storočie sa však doprava do Tatier zmenila vo viacerých oblastiach.

„Zmenili sa používané koľajové vozidlá z elektrických motorových vozňov s prívesnými vozňami na ucelené elektrické jednotky, ktoré mali väčšiu kapacitu, boli pohodlnejšie a rýchlejšie. Rovnako sa zmenilo umiestnenie stanice na Štrbskom Plese, ktorá bola presťahovaná od samotného plesa nižšie a tiež umiestnenie zaústenia tatranských železníc v Poprade,“ doplnil Kováč.

V súvislosti s Majstrovstvami sveta v lyžovaní v roku 1970 bola obnovená prevádzka na ozubnicovej železnici na trase Štrba - Štrbské Pleso, ktorá bola pôvodne prevádzkovaná v rokoch 1896 až 1932. Ešte pred nimi TEŽ prešli veľkou rekonštrukciou.

Električky v súčasnosti

Viaceré práce majú za sebou aj v posledných rokoch, v rámci ktorých Železnice SR preinvestovali takmer 2 milióny eur.

Už začiatkom budúceho roka sa bude podľa Lukáča spracovávať investičný plán ŽSR na obdobie 2020 až 2023.

V súčasnosti majú TEŽ spolu so zubačkou 40 kilometrov tratí a 22 staníc a zastávok.

Aj vozový park čaká v nasledujúcich rokoch obnova.

Železničná spoločnosť Slovensko plánuje nasadiť na ozubnicovej železnici Štrba - Štrbské Pleso a na Tatranských elektrických železniciach päť nových ozubnicových jednotiek a jeden multifunkčný rušeň.

Dodá ich švajčiarska spoločnosť Stadler Bussnang AG za 38,8 milióna eur bez DPH.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

História

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 978
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 537
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 155
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 281
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 378
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 133
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 971
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 776
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  3. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  4. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  5. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  6. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  7. Štefan Šturdzík: Zázračné chudnutie alebo naberanie svalov neexistuje.
  8. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 2
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 738
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 815
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 598
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 160
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 134
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 481
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 142
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 648
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  3. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  4. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  5. Anna Miľanová: Nestačí len vyžadovať lepšiu spoločnosť, ale aj pre ňu niečo dobré robiť...
  6. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  7. Štefan Šturdzík: Zázračné chudnutie alebo naberanie svalov neexistuje.
  8. Branislav Hláčik: Nedotknuteľná - kapitola 2
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 738
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 815
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 598
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 160
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 134
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 481
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 142
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 648
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu