ŽDIAR. Slovenská správa ciest (SSC) aktuálne končí s opravou cesty I/66 v obci Ždiar pod Belianskymi Tatrami.
Miestni obyvatelia sa tak po rokoch dočkajú chodníka, ktorý pri hlavnej ceste chýbal.
„Stavebné práce zhotoviteľ spustil ešte v júni minulého roka, ich ukončenie je naplánované teraz v letných mesiacoch," uviedla hovorkyňa SSC Lucia Karelová.
Dodala, že súčasťou prác je úprava vozovky, výstavba zastávkových ník a priechodov pre chodcov s osvetlením, výstavba dažďovej kanalizácie, chodníkov v intraviláne obce a lávky pre peších cez Filipský potok.
Okrem toho došlo k prekládke inžinierskych sietí a opravili sa, prípadne sa vybudovali, nové priepusty a odvodňovacie zariadenia.
„Výstavba chodníkov v intraviláne bude v celkovej dĺžke 2860 metrov. Z dôvodu stiesnených šírkových pomerov nebolo možné realizovať trasu pre cyklistov," doplnila Karelová s tým, že celková dĺžka opravenej vozovky je na úrovni takmer piatich kilometrov.
Zlý technický stav
Projekt je spolufinancovaný z prostriedkov Európskej únie, náklady na výstavbu sú v celkovej výške takmer 3,3 milióna eur.
Dôvodom rekonštrukčných prác je, že táto cesta je súčasťou siete z juhu na sever so začiatkom na hraničnom priechode s Maďarskom Šahy - Parassapuszta a koncom na hranici s Poľskom Tatranská Javorina - Lysá Poľana.
„Cestný hraničný priechod Tatranská Javorina - Lysá Poľana je v súčasnosti s obmedzením nákladnej dopravy do 7,5 tony s výnimkou autobusov. Cesta I/66 v prieťahu obce Ždiar je súčasťou základného komunikačného systému a jestvujúci stav komunikácie v intraviláne aj extraviláne bol v zlom stavebno-technickom stave," ozrejmila hovorkyňa SSC.
Vozovka s krytom z asfaltového betónu okrem toho vykazovala poruchy spôsobené prevažne dopravným zaťažením, ako aj nefunkčným odvedením povrchových vôd.
Príprava projektu trvala tri roky
Význam spomínaných opatrení je znásobený aj výrazným nárastom turistického ruchu do obce Ždiar a do neďalekej Bachledovej doliny.
To malo za následok zvýšený pohyb chodcov po štátnej ceste a zvýšené riziko ich stretu s vozidlami.
Práve preto víta rekonštrukčné práce aj starosta Ždiaru Pavel Bekeš (nezávislý).
„Čakali sme na to dlhé roky, cez Ždiar šla len jedna cesta a v Poľsku stavajú diaľnicu do Zakopaného, takže ten počet áut ešte minimálne o polovicu stúpne. Už teraz to bolo neúnosné," skonštatoval s tým, že nový chodník, ktorý sa bude končiť pri benzínovej pumpe, má chrániť predovšetkým chodcov, či už miestnych alebo turistov.
Celý proces prípravy projektu podľa neho trval tri roky.
Plynulosť výstavby skomplikovali povodne
Stavebné práce sú realizované prevažne v intraviláne obce Ždiar za plnej premávky, čo podľa Karelovej značne komplikuje zhotoviteľovi pohyb po stavenisku.
V nemalej miere k sťaženiu prác prispieva aj priamy kontakt s nehnuteľnosťami nachádzajúcimi sa pozdĺž cesty, čo si vyžaduje zvýšenú koordináciu prác a pracovných postupov a neustálu komunikáciu s dotknutými účastníkmi výstavby.
Plynulosť postupu stavebných prác skomplikovali aj povodne z júna minulého roka a mimoriadna situácia na celom úseku od obce Tatranská Kotlina po obec Podspády a s tým spojené obmedzenia dopravy.
„Počas realizácie stavebných prác bolo nevyhnutné riešiť aj celý rad technických problémov súvisiacich s kolíziou trasy cestnej kanalizácie s existujúcimi podzemnými vedeniami a celým radom odvodňovacích drenáží a stôk nachádzajúcich sa pozdĺž cesty. Napriek uvedeným okolnostiam stavebné práce pokračujú v súlade s požiadavkami objednávateľa," ubezpečila Karelová.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.