VYSOKÉ TATRY. Záujem o rekreačné poukazy v regióne Vysokých Tatier je veľký, ubytovateľom však chýba jednotný systém.
Vyplýva to z vyjadrení viacerých poskytovateľov ubytovania.
„Pre náš hotel to znamená zvýšenie práce recepcie, pretože každý zamestnávateľ požaduje niečo iné a nie je to jednotné. Pri rekreačných poukazoch je potrebné urobiť jednotnú formu tak pre zamestnávateľa, ako aj pre hotel," uviedol Martin Augustin z recepcie hotela vo Vysokých Tatrách.
Dodal, že každý jeden ich hosť si od nového roka žiadal doklad pre príspevok na rekreáciu.
Ďalší problém vidí v tom, že forma platby kartou nie je reálna, pretože terminály v hoteloch nemajú zmluvy so zamestnávateľmi, a tak karty na termináloch, kde je príspevok na rekreáciu, nefungujú.
„Po skončení pobytu nám potom hostia píšu, že potrebujú doklad o miestnej dani, doklad o potvrdení pobytu, prípadne koľko hostí bolo na izbe a podobne. Problém rekreačných poukazov je len jeden - nie je to jednotné a polovica zamestnancov dostane podklady od zamestnávateľa až po pobyte," uzavrel Augustin.
Peniaze pre sprostredkovateľov
Výhrady voči systému má aj Peter Červeň, ktorý prevádzkuje dva penzióny v historickej popradskej mestskej časti Spišská Sobota.
„Momentálne som v rokovaní s agentúrami, ktoré sprostredkúvajú rekreačné poukazy, a nepáči sa mi, že by si mali sťahovať 10 percent z každého poukazu. To sú peniaze, ktoré mali podporiť domáci cestovný ruch, mali ísť do nášho rozpočtu a teraz by som mal časť z nich odovzdať nejakej firme len preto, že si podchytila väčších zamestnávateľov. To sa mi nezdá fér voči poskytovateľom ubytovania," skonštatoval Červeň.
On osobne si v minulosti, ešte pred zavedením rekreačného príspevku, sám dohodol podmienky so zamestnávateľom a na základe nich potom ubytoval pracovníkov firmy.
„Dohodli sme si cenu, ktorá bola akceptovateľná pre obe strany, následne sme my ako ubytovateľ vydali darčekový poukaz, s ktorým sa zamestnanec u nás ubytoval. Bolo to transparentné a neprišiel som o žiadnu maržu," zdôraznil Červeň, ktorého už oslovili viaceré sprostredkovateľské agentúry.
Prevádzkovateľka chát problém nevidí
Naopak, veľmi pozitívne hodnotí príspevok na rekreáciu Marcela Štefániková, ktorá prevádzkuje dve tatranské chaty.
Skonštatovala, že tento systém zvýšil počet slovenských turistov a motivuje domácich návštevníkov tráviť aspoň časť dovolenky doma na Slovensku.
„My to považujeme za správny krok. Väčšinou to funguje tak, že si klienti nájdu ubytovanie u nás sami, rezervujú si to a hneď nás upozornia, že budú požadovať faktúru, aby si mohli uplatniť príspevok od zamestnávateľa. Nespolupracujeme so žiadnou agentúrou, riešime to priamo so zamestnancom," priblížila Štefániková s tým, že od začiatku roka si zhruba štvrtina ubytovaných hostí na týchto dvoch chatách vypýtala potvrdenie pre rekreačný poukaz.
„Máme veľa zahraničných hostí, Slovákov je asi štvrtina a dá sa povedať, že takmer všetci mali takúto požiadavku na nás," dodala s tým, že nemá výhrady voči súčasnému systému a považuje ho za veľmi jednoduchý.
Vysoké provízie
„Naša spoločnosť neuzavrela zmluvnú spoluprácu so žiadnou zo sprostredkovateľských poukážkových firiem. Rozhodli sme sa takto z viacerých dôvodov. Najvážnejším z nich boli neprimerane vysoké provízie požadované zo strany spomínaných spoločností," skonštatovala riaditeľka obchodu a marketingu siete tatranských hotelov Katarína Lukáčová.
Dodala, že ich klienti dostávajú po ukončení pobytu daňové doklady, ktoré ich oprávňujú čerpať na pobyty v hoteloch príspevky od zamestnávateľov, aj pri rezervácii priamo cez predajné kanály.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.