Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Leteckí záchranári musia vyrážať do terénu čoraz častejšie

Najviac potrebovali ich pomoc ľudia so zlyhaním srdca a zranení pri nehodách.

(Zdroj: ate.sk)

POPRAD. Červeno-biele vrtuľníky leteckých záchranárov aj vlani nepretržite pomáhali ľuďom v tiesni.

V roku 2017 vzlietli spolu s prúdovými lietadlami upravenými do medicínskej verzie na pomoc 1 717 pacientom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To, že počet primárnych zásahov v teréne každoročne stúpa, potvrdil aj vlaňajší nárast, informovala v stredu Zuzana Hopjaková, hovorkyňa Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS) Air – Transport Europe.

Pri rôznych udalostiach priamo v teréne zasahovali záchranárske vrtuľníky 1 216-krát, zvyšné lety tvorili prevozy medzi nemocnicami.

SkryťVypnúť reklamu

Zlyhania srdca a dopravné nehody

„Najpočetnejšou skupinou ľudí, išlo o 37 percent, ktorí urgentne potrebovali pomoc leteckých záchranárov, boli pacienti s kardiálnym zlyhaním, najčastejšie s diagnózou akútny infarkt myokardu. Druhým najčastejším dôvodom vyslania záchranárskych vrtuľníkov do terénu boli dopravné nehody (16,5 percenta), vrátane zrazených cyklistov a chodcov,“ konkretizovala Hopjaková.

Viac ako 10 percent podľa štatistík tvorili pacienti, ktorí po páde z výšky často s vážnym úrazom chrbtice potrebovali rýchly a šetrný transport vrtuľníkom do nemocnice.

V minulom roku bolo do nemocníc letecky prevezených 1 469 dospelých a 248 detských pacientov.

Spomedzi siedmich základní na celom Slovensku patrí medzi najvyťaženejšie Banská Bystrica (316 zásahov), Trenčín (265 zásahov) a Košice (260 zásahov).

SkryťVypnúť reklamu

„Keďže podmienky pre letovú činnosť sú počas letných mesiacov najpriaznivejšie a dni najdlhšie, najviac práce mali leteckí záchranári tradične práve počas tohto obdobia. Naopak, najmenej zásahov bolo zaznamenaných počas zimných mesiacov,“ doplnila hovorkyňa.

Prevádzkovateľ leteckej záchrannej služby, spoločnosť Air – Transport Europe, investoval v minulom roku do kompletnej modernizácie svojho strediska v Žiline.

„Pre stredisko s volacím znakom Krištof 06 sme postavili novú budovu a zrekonštruovali pôvodný heliport. Verím, že táto investícia prinesie pre naše posádky lepšie a komfortnejšie zázemie pri výkone ich práce na zemi,“ zhodnotil riaditeľ VZZS Ján Kuboši.

Zasahujú aj v Olomouckom kraji

V roku 2017 rozšírila spoločnosť ATE svoju pôsobnosť v leteckej záchrannej službe aj za hranice Slovenskej republiky.

SkryťVypnúť reklamu

Na základe súťaže, ktorú vyhlásilo Ministerstvo zdravotníctva Českej republiky, funguje od začiatku minulého roka v stredisku Zdravotníckej záchrannej služby Olomouckého kraja.

Z tohto strediska vzlietol vrtuľník ATE vlani na pomoc 470 pacientom, v 404 prípadoch išlo o primárne lety do terénu.

Výcviky aj v zahraničí

Piloti spoločnosti ATE minulý rok absolvovali dva druhy výcvikov v zahraničí.

V špecializovanom Ústave leteckého zdravotníctva v Prahe to bol kurz zameraný na zdokonalenie procesov vnímania a reakcií pilota pri vykonávaní nočných letov s použitím okuliarov nočného videnia.

Druhý výcvik, na ktorom sa podľa Hopjakovej zúčastnili piloti lietajúci na vrtuľníku Bell 429, sa konal v španielskej Valencii.

Prečítajte si tiež: Pri Banskej Bystrici sa zrútil vrtuľník leteckých záchranárov Čítajte 

Spoločnosť ho avizovala ako jedno z vlastných opatrení po páde záchranárskeho vrtuľníka pri obci Strelníky v Banskobystrickom okrese v roku 2016, pri ktorom zahynuli traja členovia posádky spolu s pacientom.

„Ide o najmodernejšie výcvikové centrum, ktoré bolo uvedené do prevádzky iba v roku 2017 a získalo všetky potrebné certifikáty schválenej vzdelávacej organizácie od Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA). Letový simulátor verne zodpovedá skutočnému vybaveniu kabíny a v maximálnej miere sa približuje reálnym letovým podmienkam. Jeho prednosťou je možnosť precvičenia všetkých normálnych a núdzových postupov za všetkých poveternostných podmienok vo dne a v noci,“ uzavrel letový riaditeľ ATE Peter Dobrota.

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 878
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 404
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 147
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 264
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 594
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 060
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 915
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 603
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu