Korzár logo Korzár Spiš a Gemer

Pôvodná lanovka na Skalnaté pleso bola svetový unikát. Zvyšky chátrajú

Uplynie 80 rokov od začiatku jej prevádzky.

Schátrané pozostatky lanovky.Schátrané pozostatky lanovky. (Zdroj: TASR)

VYSOKÉ TATRY. Presne 80 rokov uplynie v piatok 22. decembra odkedy prvýkrát vyviezla lanovka návštevníkov z Tatranskej Lomnice na Skalnaté pleso.

Viacero pamätníkov sa zhodlo, že táto kyvadlová lanová dráha bola svetovým unikátom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečítajte si tiež: Nosiči a kone. Tak stavali lanovku na Lomnický štít Čítajte 

"Lanovka takéhoto rázu, takejto dĺžky a bez prestupu, nebola naprojektovaná nikde vo svete. Po lanách sa inde neprevážalo tak ďaleko, ako tu v Tatranskej Lomnici. Tá lanovka bola naozaj jedinečná, aj čo sa týka rýchlosti," uviedol Juraj Husovský, ktorý práve tu v 70. rokoch začínal kariéru lanovkára.

SkryťVypnúť reklamu

Na energetické napájanie lanovky sa využívala bývalá vicinálna železnica a 6 000-voltové vedenie viedlo až na Skalnaté pleso.

Pri stavbe bolo potrebné najprv postaviť pomocné lanovky, a to zo stanice Štart na Skalnaté pleso a zo Skalnatého plesa na Lomnický štít.

Materiál pritom v začiatkoch vynášali nosiči na svojich pleciach.

Načítavam video...

Technické zaujímavosti

"Zaujímavé je, že na tomto prvom úseku bolo jedno nosné lano, dve ťažné a dve príťažné laná. Tie sa napínali na Štarte, takže tam vybudovali napínaciu komoru v hĺbke asi 15 až 20 metrov. Napínacie závažie s napínacími lanami na Štarte potom napínali nosné laná zakotvené v Tatranskej Lomnici a na Skalnatom plese. Táto lanovka bola vybavená všetkými druhmi oceľových lán," objasnil Husovký.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa neho najzvláštnejším z nich bol tzv. Herkules, veľmi hrubé napínacie lano na Štarte, na ktorom bolo zavesené približne 20-tonové závažie.

Pri výstavbe diela bol použitý aj svetový patent, vyrovnávacie zariadenie na behúni vozňa, ktoré rozdeľovalo váhu a ťah lán, aby ťahali kabíny rovnako.

Načítavam video...

Vyberali si z viacerých štítov

V tom období pritom do úvahy prichádzalo niekoľko variantov, kde by nová lanovka na podporu turizmu vo Vysokých Tatrách mala vyrásť.

Prečítajte si tiež: Lanovka na Lomnický štít má už 75 rokov. Bola unikátom Čítajte 

"Už počas monarchie Uhorský karpatský a Maďarský turistický spolok mali niekoľko návrhov na výstavbu lanovky, napr. na Rysy, Gerlachovský či Slavkovský štít. Voľba na Lomnický štít nakoniec vyšla od medzivojnového riaditeľa štátnych kúpeľov v Tatranskej Lomnici Juraja Orzságha. Jeho brat bol vtedy krajinský prezident pre Slovenskú krajinu, takže mal styky na najvyšších miestach," priblížil históriu publicista Ivan Bohuš ml.

SkryťVypnúť reklamu

Vtedajšie ministerstvo železníc dalo v roku 1936 súhlas na prípravu technických prác a po vyhodnotení troch ponúk zadali stavbu firme František Vizner z Chrudimi.

Rozpočet na celú lanovku až po Lomnický štít bol 15 miliónov korún.

Zemné práce začali v Tatranskej Lomnici v máji 1936, vrátane prístupovej cesty pre nákladné autá na Štart, o rok a pol neskôr spustili na spodnom úseku lanovky prevádzku.

Pri stavbe staničných budov na Štarte i na Skalnatom plese sa veľa vecí v pôvodných projektoch muselo meniť.

"Pri výstavbe stanice Štart napríklad zistili, že je tam nestabilné podložie, tak museli robiť základy oveľa precíznejšie, ako sa predpokladalo a vybudovať pod tým veľkú betónovú dosku. Pri Enciáne sa investor rozhodol vybudovať reštauráciu a hotel s desiatimi izbami," doplnil Bohuš.

Načítavam video...

Fungovala do konca 90. rokov

Lanovka na spodnom úseku začala premávať 22. decembra 1937, pričom 19. decembra na prezentáciu pozvali novinárov, o dva dni neskôr prebehla kolaudácia a následne spustili prevádzku pre verejnosť.

Na lanovej dráhe vozili ľudí až do konca 90. rokov, kedy ju nahradila nová.

Prečítajte si tiež: Bývalá stanica lanovky v Tatrách chátra. Podarí sa vdýchnuť jej život? Čítajte 

"Súčasné lanovky už s tou starou nemajú, žiaľ, nič spoločné. Škoda je najmä toho technického diela, pretože deväť pôvodných podpier odpálili a zavreli tak dvere pred tým, že by sa to raz mohlo ako nejaký technický unikát obnoviť. Zachovali sa len pôvodné Jurkovičove budovy, niektoré z nich, žiaľ, tiež chátrajú," konštatoval Bohuš.

Husovský doplnil, že sa ešte zachovali nejaké kolesá, prvá podpera z Tatranskej Lomnice na Štart, vozne lanovky, behúne i nejaké motory a regulátory.

"Čo ma mrzí, že nejakí ľudia rozobrali náhradný prúdový zdroj. Tá lanovka dokázala byť vďaka nemu v prevádzke, aj keď nebola elektrina. Bol to náš záchranca, bol vlastne z nemeckej ponorky, dokázal poháňať lanovku a prevádzka naň bola v podstate lacnejšia ako dodávaná elektrina. Bol to krásny stroj," dodáva s nostalgiou Husovský.

Architektonické návrhy Dušana Jurkoviča, na základe ktorých postavili jednotlivé staničné budovy, boli aj podľa neho jednými z najvzácnejších častí celej stavby.

Najčítanejšie na Spiš, Gemer Korzár

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 10 532
  2. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 7 451
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 5 071
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 717
  5. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 784
  6. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 740
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 592
  8. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 1 558
  1. Gabriel Šaffa: Ukrajinský boj o prežitie – boj Západu o vlastnú dôstojnosť
  2. Martin Javorek: Blázniva streľa 2025 alebo úpadok parodického žánru pokračuje...
  3. Martin Bača: Polnočné matinée. 2. časť, Atmosféra
  4. Marian Letko: Keď si pripadáte ako pako, spomeňte si, že tu existuje Blanár, Kotlár, Blaha, Drucker, Šaško, Eštok aj Bombic
  5. Tomáš Hrubý: Príliš veľa pasov
  6. Štefan Šturdzík: Vlado čo sa deje ?
  7. Martin Eštočák: Marketing mesta alebo kampaň primátora? 800 eur za Facebook účet v Prešove
  8. Aleksander Prętnicki: Nad Priepasťou
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 52 846
  2. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 24 707
  3. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 20 019
  4. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 16 547
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 9 057
  6. Ivan Mlynár: Rozhovor medzi Robertom Ficom a Ursulou von der Leyen, ktorý sa nikdy neuskutočnil. 7 079
  7. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 6 975
  8. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 6 961
  1. Věra Tepličková: Vláda prstom: ty-ty-ty a Šaško robí audity
  2. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  3. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  4. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  5. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  7. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  8. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu