Agentúrny text sme nahradili autorským článkom redakcie Noviny Spiša.
TATRY. Budove bývalej stanice lanovky od architekta Dušana Jurkoviča idú hľadať nové využitie. Tatranský okrášľovací spolok dostal súhlas od vlastníka a pripravuje podklady na vyhlásenie ideovej architektonickej súťaže.
Výstavba stanice v Tatranskej Lomnici začala v apríli 1936. Do prevádzky bola uvedená dva dni pred Vianocami v roku 1937 spolu s otvorením prevádzky úseku lanovky Tatranská Lomnica – Skalnaté pleso.
Staviteľom podľa nachystaných projektov architekta Dušana Jurkoviča bola firma Karla Marvana z Hradca Králové.
Budova stanice vznikla z miestnej žuly, oceľobetónových a oceľových konštrukcií.
Kedysi sa v nej nachádzala aj prevádzková kancelária, čakáreň, pokladňa, úschovňa batožín, bufet, hygienické zariadenia, kotolňa a štyri izby pre personál.
Nerentabilná údržba
Neskôr sa údržba lanovky na prvom úseku ukázala ako nevýhodná, kvôli nízkej prepravnej kapacite a viac sa do nej neinvestovalo.
Vyústilo to až k tomu, že v októbri 1999 ju Štátny dráhový úrad vyradil z prevádzky.
Dnes chátra a je nefunkčná.
Stav trápil Tatrancov a neušiel oku turistov
Stav Jurkovičovej stanice lanovky v Tatranskej Lomnici dlhé roky trápil nielen Tatrancov, ale aj turistov.
„Potvrdil to náš prieskum spred niekoľkých rokov v rámci projektu Tatranské haraburdy,“ povedal Patrik Kolesár z Tatranského okrášľovacieho spolku.
Stanicu lanovky ľudia podľa jeho slov označili ako objekt, ktorý by sa mal v rámci Tatier riešiť prioritne.
Najlepšie riešenie
Vlastník budovy, spoločnosť Tatry mountain resorts (TMR) v uplynulých dňoch vypratala budovu a pracuje na jej zabezpečení pred vandalmi.
TMR poverilo okrášľovací spolok prípravou podkladov potrebných na ideovú architektonickú súťaž. Jej výsledkom má byť návrh ďalšieho využitia budovy a jej architektonické riešenie.
„S vlastníkom budovy, TMR, komunikujeme o tejto téme už niekoľko rokov, ale doteraz sa nám nepodarilo nájsť taký účel využitia, ktorý by bol všeobecne akceptovaný aj dlhodobo udržateľný. Som rád, že vlastník uvažuje o vyhlásení otvorenej ideovej súťaže – to by mohol byť spôsob, ako nájsť najlepšie riešenie,“ vysvetľuje Kolesár.
Finalizácia zadania a podmienok súťaže sa predpokladá začiatkom roka 2017.
Fakty
Výstavba stanice v Tatranskej Lomnici sa začala 1. apríla 1936 a do prevádzky bola uvedená 22. decembra 1937 spolu s otvorením prevádzky úseku lanovky Tatranská Lomnica – Skalnaté pleso.
Hlavným staviteľom podľa upravených projektov architekta Dušana Jurkoviča bola firma Karla Marvana z Hradca Králové.
Budovu stanice postavili z miestnej žuly, oceľobetónových a oceľových konštrukcií a okrem technologických priestorov sa v nej nachádzali aj prevádzková kancelária, čakáreň, pokladňa, úschovňa batožín, bufet, hygienické zariadenia, štyri izby pre personál a kotolňa.
Pre nízku prepravnú kapacitu sa údržba lanovky na prvom úseku ukázala ako nerentabilná a ďalej sa do nej neinvestovalo.
To viedlo k tomu, že pre nedostatočnú technickú spôsobilosť ju v októbri 1999 Štátny dráhový úrad vyradil z prevádzky.
Zatiaľ poslednú jazdu, už bez cestujúcich, uskutočnili zamestnanci lanovky 12. apríla 2005, informoval TOS prostredníctvom tlačovej správy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.