SPIŠ. Pozreli sme sa na to, ako sa cestári chystajú na zimu, čo všetko ich čaká a ktorých úsekov sa obávajú najviac.
Začiatok zimnej služby na cestách je úzko spätý s vývojom počasia, prvým snehom, prvou tvorbou námrazy či poľadovice.
Napriek tomu, že oficiálne zimné obdobie sa na cestách začína 1. novembra a končí 31. marca nasledujúceho roka, cestári musia byť pripravení na príchod zimy už v októbri, ako aj na sneženie a nulové teploty v mesiaci apríl. Vrásky na tvárach im vytvárajú nebezpečné úseky a tiež stroje, ktoré dosluhujú.
Vlastné kapacity i aktivační zamestnanci
V správe Spišskej Novej Vsi je približne 90 kilometrov miestnych komunikácií. Ich zimnú údržbu spolu s verejnými priestranstvami a parkoviskami zabezpečuje strojným a ručným čistením spoločnosť Brantner Nova.
„Spišská Nová Ves je na zimu pripravená. Od 15. novembra je v meste aktivovaná zimná pohotovosť v zmysle schváleného operačného plánu zimnej údržby. Na ručnom čistení sa podieľa aj mesto vlastnými zamestnancami strediska ručného čistenia mesta a aktivační pracovníci,“ povedal vedúci oddelenia výstavby a dopravy v Spišskej Novej Vsi Peter Susa.
V rámci schváleného rozpočtu na rok 2013 je na údržbu vyčlenených 50-tisíc eur.
V Poprade začali s prípravou pred mesiacom
Príprava na zimnú údržbu v meste pod Tatrami odštartovala už v októbri. Prestavovala sa technika, inštalovala nadstavba sypačov a radlíc, dopĺňal sa posypový materiál.
Správa mestských komunikácii (SMK) zaznamenala prvý výjazd už 5. októbra. Posypový materiál sa bude v zime dovážať priebežne podľa potrieb.
„Aktuálne má SMK v skladoch približne 140 ton posypovej soli a 250 ton inertného posypového materiálu,“ informoval Peter Fabian, riaditeľ SMK Poprad.
Pripravení sú aj na extrémy
Na údržbu majú k dispozícii štyri nákladné posypové vozidlá s radlicami, rovnaký počet malých nákladných posypových vozidiel s radlicami.
„7 traktorov s radlicami, 1 traktorovú a dve ručné frézy, 3 kolesové nakladače a 1 malý univerzálny nakladač,“ pokračuje Fabian.
Ak to bude potrebné, SMK má zazmluvnených aj dvoch partnerov na zabezpečenie štandardnej údržby vo Veľkej a v Matejovciach. Pripravení sú pracovníci aj na extrémy počasia.
„V prípade extrémnych podmienok má SMK zabezpečenú výpomoc mechanizmami od 5 ďalších partnerov,“ vysvetlil Fabian.
GPS monitoring sa osvedčil
Pred dvomi rokmi snehová nádielka v Poprade prelomila 50-ročný rekord. Cestári minuli dvojnásobné množstvo posypových materiálov. Na popradských cestách skončilo 502 ton drveného kameniva a 552 ton posypovej soli. Najviac z toho práve v mesiacoch január a február.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.