POPRAD. Už viac ako dvadsať rokov funguje na jednej z popradských škôl projekt integrácie telesne postihnutých detí medzi ostatných spolužiakov.
„Pôvodne sa tento projekt rozbehol ešte na základnej škole na Ulici mládeže, po jej zlúčení s gymnáziom v roku 2008, keď vznikla Spojená škola na Ulici Dominika Tatarku, sa rozšírili tieto možnosti o štúdium aj na gymnaziálnej forme po absolvovaní prijímacích skúšok. Jednoducho, telesne postihnutí žiaci, ktorí absolvovali našu základnú školu, prípadne aj žiaci z iných škôl, mohli prísť a pokračovať štúdiom v gymnaziálnej forme,“ uviedol Pavol Leško, zástupca riaditeľa školy, ktorú v súčasnosti navštevuje štyridsať detí s telesným postihnutím.
V škole pre ne neboli zriadené žiadne špeciálne triedy, učia sa spolu s ostatnými žiakmi.
Aj rehabilitácia
Podľa Leška je Spojená škola na Ulici Dominika Tatarku v rámci projektu integrácie jej rozsahom jedinečná.
„Hovoríme tu o integrácii žiakov od šiestich do dvadsiatich rokov, keď u nás končia maturanti, či už na štvorročnom alebo na päťročnom bilingválnom slovensko-nemeckom štúdiu. Iným školám vyplýva povinnosť začleniť žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ale ide skôr o starostlivosť v podobe možno pedagogických asistentov, teda špeciálnu pedagogickú starostlivosť,“ povedal.
Popradská škola má však podľa neho oproti ostatným veľkú výhodu. Priamo vo svojej budove neponúka len špeciálno-pedagogickú starostlivosť, ale aj zdravotnú starostlivosť v podobe rehabilitácie.
„Neviem o možnosti, že by aj na nejakých iných školách zabezpečovali takúto zdravotnú starostlivosť a teda, že by tam deti mohli absolvovať rôzne liečebné procedúry a mať priamo v škole diplomovaného fyzioterapeuta,“ doplnil Leško.
Veľmi dobre na škole fungujú aj vzťahy medzi žiakmi. Deti sa podľa zástupcu riaditeľa stretávajú nielen v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu, ale aj v rámci rôznych voľnočasových aktivít.
Každoročne sa tiež zapájajú do charitatívneho podujatia, koncertu Integrácia, ktorého 8. ročník sa konal vo štvrtok 20. októbra v Poprade.
„Venujú sa tomu, čo ich baví, spevu, tancu a rôznym športovým činnostiam,“ dodal Leško.
Práca pre deti
Úsilie a prácu školy oceňuje aj 22 rokov fungujúce Občianske združenie pre telesné postihnuté deti v okrese Poprad.
„Venujeme sa integrácii, občianske združenie sme založili kvôli tomu, aby naše deti mohli chodiť so zdravými deťmi na základnú školu. Potom sme postupne tlačili na to, aby sa mohli zaradiť aj na strednú školu a nemuseli ísť do ústavných škôl. To sa nám aj podarilo, lebo nakoniec ministerstvo rozhodlo o tom, že táto základná škola bola spojená s gymnáziom a veľa detí tam pokračuje v štúdiu,“ uviedla Jozefína Pekarčíková, predsedníčka občianskeho združenia.
Mrzí ju však, že nie všetky deti môžu chodiť do tejto školy, často aj zo sociálnych dôvodov, keď je ich potrebné voziť z okolia.
„Je to škoda, pretože na škole je veľmi dobre vybudovaná rehabilitačná miestnosť, je tam rehabilitačný pracovník, ktorý v rámci telesnej výchovy cvičí s deťmi, a je tam tiež dostatok asistentov, ktorí pomáhajú deťom, keď je to potrebné,“ doplnila.
Za najväčší úspech združenia však považuje to, že aj ostatné stredné školy už prijímajú telesné postihnuté deti a berú ich ako deti, ktoré, ako povedala, dokážu toho veľa a patria medzi zdravé deti.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského a gemerského regiónu nájdete na Korzári Spiš a Gemer.